دموکرات‌ها استیضاح ترامپ را بررسی می‌کنند

 قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اولین نشست بعد از انتشار گزارش مولر استیضاح رئیس‌جمهور کشورشان را مورد بررسی قرار خواهند داد.

نشست صبح سه‌شنبه (به وقت واشنگتن) در ساختمان کنگره اولین گردهمایی قانونگذاران دموکرات بعد از انتشار علنی گزارش رابرت مولر است. این جلسه در شرایطی برگزار می‌شود که بعد از انتشار گزارش مولر درخواست‌های عمومی برای استیضاح ترامپ شدت گرفته و تصمیم‌گیری را برای سران حزب دموکرات در این خصوص دشوارتر کرده است.

وبگاه نشریه «هیل» نوشته اکثر قانونگذاران دموکرات در شرایطی پا به این جلسه می‌گذارند که با راهبرد محافظه‌کارانه رهبران این حزب مبنی بر اجتناب از کلید زدن استیضاح و در عوض، بررسی رفتارهای ترامپ در کمیته‌های تخصصی موافق هستند.

چالشی که دموکرات‌ها با آن مواجهند این است که مولر در گزارشش به این جمع‌بندی نرسیده که دونالد ترامپ مرتکب جرمی شده،  هر چند که او را تبرئه هم نکرده است. این نتیجه‌گیری متزلزل دموکرات‌های مجلس نمایندگان را به این نتیجه رسانده که فرایند استیضاح به درب بسته مجلس سنایی خواهد خورد که اکثریت کرسی‌هایش در اختیار جمهوری‌خواهان است. شکست استیضاح، به علاوه، پایگاه رأی‌دهندگان ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ تقویت خواهد کرد.

از طرف دیگر، نمایندگان دموکرات می‌دانند که انفعال در نشان دادن واکنش به رفتارهای ناشایست ترامپ که شرح آنها در گزارش مولر آمده جسورتر شدن رئیس‌جمهور دمدمی‌مزاج و تندخوی آمریکا را به همراه خواهد داشت، ضمن آنکه امیدهای رأی‌دهندگانی که برای مهار رفتارهای تکانشی ترامپ به آنها دل بسته‌اند را به باد خواهد داد.  

 رابرت مولر در گزارشش به دست‌کم ۱۰ مورد از اقدامات ترامپ که می‌توان آنها را مصداق مانع‌تراشی در اجرای عدالت دانست، اشاره کرده است.  او علی‌رغم این، وظیفه تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا این اقدامات، مصداق مانع‌تراشی در اجرای عدالت هستند را به کنگره آمریکا سپرده است.

اقدام ترامپ در اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی و حملات مکرر او به تحقیقات مولر مواردی هستند که به عنوان مصادیق احتمالی «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» در نظر گرفته شده‌اند.  

نشریه هیل نوشته قانونگذاران آمریکایی البته اذعان دارند که بعد از انتشار گزارش مولر اکنون زمزمه‌های بیشتری درباره استیضاح ترامپ مطرح می‌شوند و در  مقایسه با قبل عده بیشتری از نمایندگان از آن حمایت می‌کنند.

«امانوئل کلیور»، نماینده دموکرات مجلس سنا گفت: «افراد بیشتری الان در این باره صحبت می‌کنند و آن را مطلوب می‌دانند. اما نظرم این است که افراد بیشتری تمایل دارند همان کاری را انجام دهند که رئیس [مجلس نمایندگان آمریکا] گفت.»

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از قانونگذان خواسته درباره مسئله استیضاح ترامپ جانب احتیاط را رعایت کنند.

برخی از نمایندگان دموکرات اما بر طبل استیضاح می‌کوبند. این عده می‌گویند ادله زیادی دارند مبنی بر اینکه رفتار ترامپ به نحوی بوده که بایستی از سمتش برکنار شود.  

«ماکسین واترز»، سناتور نماینده ایالت کالیفرنیا هفته پیش در توئیتر نوشت: «مولر توپ را به زمین کنگره انداخت. قانون اساسی به کنگره مسئولیت می‌دهد رئیس‌جمهور فاقد صلاحیت را برکنار کند.»

«جارد هافمن»، یکی دیگر از نمایندگان دموکرات هم با بیان اینکه استیضاح بخشی از وظایف قانونگذاران است کنار گذاشتن آن را اقدامی «خطرناک» توصیف کرده است.