همراهی «الهان عمر» با موج استیضاح ترامپ

«الهان عمر» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر عنوان داشت: من موافقم. ما باید روند استیضاح را آغاز کرده و در این مورد تحقیق کنیم که آیا رئیس جمهور مرتکب خطایی که مستحق استیضاح باشد شده است.

یادآور می‌شود الهان عمر و دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر به شدت با یکدیگر تنش داشته‌اند و این امر موجب حمایت دموکرات‌ها از الهان شده است.

انتشار گزارش «رابرت مولر» درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال دخالت روسیه در این رقابت‌ها، موجب تاکید مجدد دموکرات‌ها بر لزوم استیضاح ترامپ شده است.

پیش از الهان عمر، «الیزابت وارن» از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، با انتشار پیامی در توئیتر عنوان کرده بود: من واقعاً تمام گزارش مولر را خواندم. این روشن است که دونالد ترامپ در روند تحقیقات مشکل سازی کرده است. رئیس جمهور فراتر از قانون نیست و کنگره بر اساس قانون اساسی موظف است که روند استیضاح را آغاز کند.

روز گذشته ترامپ در واکنش به احتمال استیضاح شدن از سوی کنگره گفته بود: چگونه می‌خواهید رئیس جمهور جمهوری‌خواه را به واسطه جنایتی که دموکرات‌ها مرتکب شده‌اند محاکمه کنید؟ آمریکا را دوباره قدرتمند می‌کنیم.

این در حالی است که «جرالد نادلر» رئیس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با «ان‌بی‌سی نیوز»، احتمال استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور را از بابت برخی اتهامات مطرح شده در گزارش رابرت مولر بازرس ویژه پرونده روسیه، رد نکرد.

وی با تاکید بر اینکه کنگره باید پیش از هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص، پای صحبت مولر و «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا بنشیند؛ گفت: برخی از اتهامات مطرح شده، قابل استیضاح است. به عنوان مثال چنانچه اتهام ممانعت از اجرای قانون تأیید شود؛ می‌توان به استیضاح متوسل شد.

گفتنی است روز جمعه، الیزابت وارن سناتور دموکرات ایالت ماساچوست و نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز در پیامی توئیتری، خواستار آغاز فرایند استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور شد و دلیل خود برای طرح چنین خواسته‌ای را شواهد موجود مبنی بر سوء رفتار وی طبق جزئیات ارائه شده در گزارش مولر عنوان کرد.