توطئه جدید حکام عربی علیه منابع مالی حماس

در سه دهه‌ای که از تأسیس جنبش مقاومت اسلامی حماس می‌گذرد، این گروه همواره به دلایل مختلفی که بارزترین آن محاصره اقتصادی از سوی رژیم صهیونیستی بوده، از مشکلات مالی رنج برده است؛ اما طی ماههای اخیر اقدامات و کارشکنی‌هایی که از سوی برخی طرف‌ها از جمله کشورهای عربی رخ داده، مساله وارد مرحله جدیدی شده است.

به نوشته پایگاه «العربی الجدید»، حماس اعلام کرده که از ساز و کارهای جدیدی برای حفظ قدرت مالی خود بهره می‌برد، گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس فاش کرده‌اند که از پول دیجیتال (بیت کوین) برای دریافت کمک مالی استفاده می‌کنند. حماس همچنین برای حمایت از خانواده‌های فقیر و مقابله با کاهش ارزش پول، اقدام به تزریق پول کرده است.

اما چندی پیش منابع خبری اعلام کردند که عربستان سعودی چند تن از فلسطینیان داخل عربستان را به اتهام جمع‌آوری پول برای حماس بازداشت کرده است. آلمان نیز از بستن چندین مؤسسه فلسطینی که در راستای جمع‌آوری کمک به حماس فعالیت می‌کردند، خبر داد.

منابع داخل حماس به العربی الجدید گفتند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی و امارات دست به اقدامات شدیدتری برای مقابله با ارسال کمک مالی از سوی افراد و مؤسسات مختلف به حماس در پیش گرفته‌اند.

حماس این موضوع را کتمان نکرده و چندی پیش «اسماعیل هنیه» در جلسه‌ای با گروههای فلسطینی خبر از «جنگ جدید پیشرفته برای خشکاندن منابع مالی مقاومت فلسطینی و عربی» سخن گفت.

«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی حماس، دستگیری افراد و پلمپ مؤسساتی که برای این جنبش پول می‌فرستادند را در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل می‌داند. او به العربی الجدید گفت که از سال‌ها پیش سیاست ممانعت از ارسال پول برای گروههای مقاومت اجرایی می‌شود و امروزه شکل آشکارتری به خود گرفته است.

او البته تأکید کرد که اینگونه سیاست‌ها تأثیری در مواضع و جنبش حماس نخواهد گذاشت و گفت که امروزه افکار عمومی فلسطینیان بیش از گذشته به راه و روش مقاومت اعتقاد دارد و حماس نیز در سال‌های گذشته امکانات و ابزارهای خود را توسعه داده است.

علاوه بر امارات و عربستان سعودی، تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری «محمود عباس» نیز علنا از طریق تسلط بر بانک مرکزی مانع رسیدن پول به دست حماس می‌شود که البته حماس تلاش دارد از طریق مبادی غیر رسمی وارد عمل شود.

تشکیلات خودگردان در سال‌های گذشته صدها حساب مرتبط با سازمان‌های خیریه اسلامی که به حماس و دیگر گروههای فلسطینی کمک می‌کردند را مسدود کرده که تأثیر بالایی در ناتوانی حماس برای اجرای طرح‌های اقتصادی و اجتماعی خود در غزه داشته است.

«تیسیر محیسن» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی معتقد است که تمامی اقداماتی که در منطقه عربی رخ می‌دهد یک خط استراتژیکی است که طرف‌های فلسطینی، منطقه‌ای و بین‌المللی در آن مشارکت دارند و هدف آن تصفیه اردوگاه مقاومت با تمامی اعضایش به خصوص حماس است و هر شخص یا مؤسسه‌ای که بخواهد به گروههای مقاومت کمک مالی جمع‌آوری و ارسال کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

او در پایان نکته قابل توجهی را مطرح کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا سرنوشت سازمان آزادی‌بخش فلسطین در انتظار حماس و دیگر گروههای مقاومت است یا نه و آیا حماس نیز وارد پروسه‌ی عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌شود؟ این امکان را رد کرد و گفت که گروههای مقاومت فلسطینی در غزه حضور دارند و نه همچون سازمان آزادی‌بخش فلسطین که در دهه هشتاد میلادی در کشورهای عربی مستقر بود و سرانجام رهبرانش مرعوب و مجذوب جبهه غربی شدند. از سوی دیگر حماس یک بخش نظامی دارد که کشورهای مختلف در طول سالیان نتوانسته‌اند قدرت آن را کاهش دهند بلکه توسعه نیز یافته است.