واکنش آمریکا و روسیه به تلاش برای کودتا در ونزوئلا

در نخستین واکنش به دعوت خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا به شورش نظامی اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا تحولات این کشور (ونزوئلا) را از نزدیک زیر نظر دارد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید در پیامی اعلام کرد: به رئیس‌جمهور در این خصوص اطلاع‌رسانی شد و ما آنچه در جریان هست را زیر نظر داریم.

از آنجائیکه حمایت آمریکا از مخالفان در ونزوئلا و تلاش برای ایجاد کودتا در این کشور بر همگان واضح و مبرهن است؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با تایید این موضوع گفت واشنگتن از خوان گوایدو، سرکرده مخالفان در ونزوئلا خواسته است تا دست به شورش نظامی بزند.

پمپئو به تحریک مخالفان ونزوئلایی اذعان کرد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در پیامی مداخله‌جویانه خواستار حمایت نیروهای مسلح ونزوئلا از کودتای مخالفان علیه دولت قانونی این کشور شد.

از سوی دیگر، شورای امنیت ملی روسیه قرار است امروز نشستی فوق العاده را به ریاست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور برای بررسی تحولات ونزوئلا در پی تلاش‌ها برای کودتای در این کشور برگزار کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد پوتین امروز نشست شورای امنیت ملی را در سایه توجه‌ها به اوضاع ونزوئلا و در پی اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش برای کودتا در این کشور برگزار خواهد کرد.

همچنین شورای فدراسیون روسیه تاکید کرد مداخله خارجی در ونزوئلا غیرقابل پذیرش است و کشورهای دیگر باید در چارچوب پیمان سازمان ملل رفتار کنند.

گفتنی است خوان گوایدو، سرکرده مخالفان در ونزوئلا امروز در ویدئویی خواهان شورش نظامی علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور شد.