طرح مسکو برای جلوگیری از مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا گفت مسکو طرحی برای تشکیل یک بلوک از کشور‌ها برای مقابله با چنین نقشه‌هایی دارد و چنین گروهی پیشتر در سازمان ملل تشکیل شده است.

او افزود همتای آمریکایی خود را ترغیب کرده تا از بازگشت به اجرای دکترین آمرانه مونرو در رابطه با ونزوئلا خودداری کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین در جمع خبرنگاران در تاشکند پایتخت ازبکستان تاکید کرد علیرغم مواضع مخالف مسکو و واشنگتن در خصوص بحران ونزوئلا، گفتگو‌ها در این باره باید ادامه یابد.

او گفت: موضع ما با هم فرق دارد، اما آماده مذاکره هستیم.

لاوروف با اشاره به گفتگوی تلفنی روز گذشته خود با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت پمپئو از روسیه خواسته تا از حمایت از دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا دست بردارد.

وزیر خارجه روسیه گفت به پمپئو گفته است که رویکرد دکترین مونرو نشانه بی احترامی به مردم ونزوئلا و همه آمریکای لاتین است.

او همچنین ادعای آمریکا در خصوص منصرف کردن مادورو توسط روسیه در ارتباط با فرار از این کشور را نادرست دانست.

لاوروف افزود اگر شما هر آنچه که دولت آمریکا درباره ونزوئلا می‌گوید را بررسی کنید سوالات بی پایانی مطرح می‌شود و همه این سوالات یک پاسخ یکسان دارند اینکه (صحبت‌های آنها) درست نیست.

لاوروف افزود: پمپئو با من تماس تلفنی گرفت تا بعدا به طور علنی بگوید که از روسیه خواسته تا از مداخله در امور ونزوئلا دست بردارد.

وزیر خارجه روسیه گفت ما با حفظ تماس دو طرف از جمله درباره ونزوئلا موافق هستیم با این حال راهی برای تطبیق مواضع خود نمی‌بینم. از یک طرف موضع ما بر اساس منشور سازمان ملل و اصول و هنجار‌های مربوط به قوانین بین المللی است و از سوی دیگر موضع آمریکا اینست که در آن واشنگتن تعیین رئیس‌جمهور یک کشور دیگر را برعهده می‌گیرد.