خلیفه حفتر، در آینده سیاسی لیبی جایی ندارد

دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که هرگونه آتش‌بس بین نیروهای این دولت با نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی»، منوط به عقب‌نشینی نیروهای او از طرابلس، پایتخت این کشور است.

به گزارش «النشره»، «مهند یونس»، سخنگوی شورای ریاستی لیبی گفت که دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج»، هرگونه توافق آتش بس را بدون عقب‌نشینی نیروهای متجاوز به طرابلس مردود می‌داند و مخالف آن است.

او گفت که دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرده است که حفتر دیگر در هیچ راه‌حل سیاسی آتی لیبی، نقش و جایگاهی ندارد.

یونس افزود که دولت وفاق ملی لیبی «پاسخ واضحی» برای کشورهای حامی ژنرال خلیفه حفتر که به دنبال ایجاد رژیم‌های دیکتاتوری است، خواهد داشت.

سخنگوی شورای ریاستی لیبی گفت که کشورهای حامی حفتر، تسلیحات پیشرفته‌ای اخیرا در اختیار او گذاشته‌اند و این تسلیحات از طریق مرزهای مشترک لیبی با این کشورها وارد شده است.

این مقام دولت وفاق ملی لیبی گفت: «ما چند مواضع و مقر نیروهای مهاجم را پس گرفتیم و در این مقرها،‌مهمات ساخت کشورهای عربی معروفی را پیدا کردیم که در زمان مناسب، آن‌ها را رسوا خواهیم کرد و به مداخله‌های آن‌ها پاسخ خواهیم داد».

ژنرال حفتر که از فرماندهان سابق ارتش لیبی است، ۱۵ فروردین بعد از سال‌ها جنگ در لیبی، فرمان تصرف شهر طرابلس را که پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» است، صادر کرد.

به رغم ابراز نگرانی سازمان ملل و برخی کشورهای غربی از این عملیات، حفتر در سایه چراغ سبز برخی قدرت‌های منطقه‌ای و اروپایی و آمریکا عملیات برای تصرف طرابلس را آغاز کرد ولی با مقاومت سرسخت نیروهای دولت وفاق ملی مواجه شدند.

دولت وفاق ملی لیبی بر اساس توافق «الصخیرات» و با حمایت آمریکا و اروپا در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در منطقه الصخیرات مغرب تشکیل شد. مطابق این توافق، نیروها و احزاب سیاسی لیبی از جمله ژنرال حفتر، بر سر تشکیل دولت وفاق ملی لیبی به توافق رسیدند.