باخت دو حزب اصلی انگلیس در انتخابات محلی

انتخابات شورا‌های محلی در انگلیس روز پنجشنبه برگزار شد که به دنبال آن حزب محافظه‌کار صدها کرسی و حزب کارگر هم در این انتخابات چند ده کرسی را از دست دادند.

به این ترتیب حزب محافظه‌کار که هم اکنون در انگلیس حاکم است و همچنین حزب مخالف آن یعنی حزب کارگر نیز با مشکل مواجه شده‌اند چرا که رای‌دهندگان ترجیح داده‌اند به احزاب کوچکتر و مستقل در انتخابات روز پنجشنبه رای بدهند.

در این میان، ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار اعلام کرده است که نتیجه انتخابات نشان می‌دهد رای‌دهندگان از بن‌بست برکسیت مستاصل شده‌اند و از دو حزب اصلی می‌خواهند که این بحران را حل کنند.‌

می‌ در ادامه تصریح کرد هم اکنون زمان دشواری را سپری می‌کنیم و این انتخابات یک علامت بود.

این انتخابات برای هر دو حزب خیلی خوب پیش نرفت، آن هم در زمانی که قرار است در ۲۳ می‌ انتخابات پارلمان اروپا در کشور‌های اتحادیه اروپا برگزار شود، که انگلیسی‌ها هم قرار است در آن شرکت کنند. هر چند در ماه ژوئن ۲۰۱۶ انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای داد، اما این کشور از خروجش از این اتحادیه در تاریخ مقرر که ۲۹ مارس امسال است امتناع کرد و به دلیل کشمکش‌هایی که با اتحادیه اروپا داشت آن را تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ عقب انداخت.

جان کورتیس، متفکر سیاسی انگلیسی اعلام کرد دو حزب کارگر و محافظه کار روی هم رفته ۲۸ درصد آرا را کسب کرده اند و گفته می‌شود زمان سلطه دو حزبی به پایان رسیده است.

 حزب لیبرال‌دموکرات و حزب سبز که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند در کنار نامزد‌های مستقل، برنده بزرگ این انتخابات بودند. در این میان جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر اعلام کرد: «ما می‌خواستیم نتیجه بهتری کسب کنیم و هم اکنون به خاطر از دست دادن کرسی هایمان بسیار ناراحت هستیم.»

وی در ادامه افزود: «هم اکنون یک انگیزه بزرگ برای صحبت درباره برکسیت بین حزب کارگر و حزب محافظه کار به منظور کسب موفقیت وجود دارد.»

طاعون در هر دو حزب
افرادی که در انتخابات شرکت کرده اند عموما از مناطق روستایی و حومه‌ انگلیس هستند و بیش از ۸ هزار صندلی را گرفته‌اند. همه ۱۱ مقام محلی در ایرلند شمالی نیز در میان احزاب خود در استان‌ها با تجدید نظرمواجه شدند.

کورتیس در این باره گفت: « پیام کلیدی که این انتخابات داشت حاکی از طاعونی بود که بین دو حزب شیوع پیدا کرده است.» 

این انتخابات نشان داد که رای‌دهندگان به دولت حاکم بی‌اعتنا هستند و حزب حاکم هم‌اکنون در منجلاب رسوایی است که به دلیل درز اطلاعات توسط وزیر فاع این کشور ایجاد شده است. 

در این میان، اگرچه حزب کارگر نیز کرسی‌هایش را از دست داده است، اما آن را دستاورد مطلوبی برای بدست آوردن قدرت در دولت تلقی می‌کند. هرچند حزب محافظه کار که هم اکنون قدرت را در اختیار دارد نیز از این اتفاق به عنوان ابهام سازنده یاد می‌کند.