ترکیه: در مقابل تحریم‌های واشنگتن تسلیم نخواهیم شد

در پی تهدیدات پیاپی واشنگتن علیه آنکارا به دلیل توافق خرید سامانه‌های «اس-400» روسیه، «فؤاد اوکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که ترکیه هرگز در مقابل تحریم‌های آمریکا به دلیل توافق خرید سامانه‌های دفاعی اس-400 تسلیم نخواهد شد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد، واشنگتن تأکید کرده است که سامانه‌های «اس-400» می‌تواند به قابلیت‌های جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» ضربه بزند و به همین دلیل به ترکیه هشدار داده است که در صورت عدم قطع همکاری با روسیه در زمینه خرید سامانه‌های اس-400، با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد.

با اینحال، آنکارا اصرار دارد که اس-400 و اف-35 هیچ اختلالی برای یکدیگر به وجود نمی‌آورند و تأثیری بریکدیگر ندارند و به همین دلیل حاضر به قطع همکاری با روسیه در زمینه قرارداد خرید اس-400 نیست.

اوکتای در مصاحبه با «کانال 7» در این خصوص گفت که نگرانی‌های آمریکا در خصوص این موضوعی غیرمنطقی است و افزود که ترکیه از توافق با روسیه عقب‌نشینی نمی‌کند.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (شنبه) گفت،‌ در صورتی که ترکیه به خرید سامانه‌ «اس-400» از روسیه اصرار داشته باشد، پنتاگون حمایت خود برای تولید جنگنده‌های اف-35 در این کشور را متوقف خواهد کرد.

واشنگتن چندین ماه است که به ترکیه هشدار داده میان فناوری‌های نظامی آمریکایی و سامانه‌های پدافند هوایی «اس-400» روسیه باید یکی را انتخاب کند. استدلال آمریکا برای این اعمال فشار بر ترکیه این است که انتقال فناوری «اس-400» به این کشور عضو ناتو، تهدیدی برای جنگنده‌های «اف-35» بوده و پدافند غرب را به خطر می‌اندازد.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی «اس-400» خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های «اف-35» را از این کشور خارج خواهند کرد، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.