ورود کشتی نظامی انگلیسی به بندر اوکراین برای آغاز رزمایش مشترک

کشتی سلطنتی «اچ‌ام‌اس اکو» انگلیس وارد بندر ادوسا در دریای سیاه شده است. بنا به گزارش خبرگزاری «یونین ریپورت» اوکراین، قرار است این کشتی سه روز در آنجا بماند.

انجام مانور مشترک با نیروی دریایی اوکراین از اهداف حضور این کشتی شناسایی انگلیسی در دریای سیاه اعلام شده است. این کشتی مجهز به دو توپ ۲۰ میلی‌متری «اُرلیکون» و مینی تفنگ‌های درختی است و می‌تواند اطلاعات زیست محیطی مناسب در زمان واقعی فراهم کند.

پیش از ورود به ادیسا، این کشتی در بندر «کنستانتا» رومانی و باتومی گرجستان بوده است. قرار است این کشتی در ۱۰ می‌، این منطقه را ترک کند. بنا به گفته مقامات انگلیس، کشتی اچ‌ام‌اس اکو در ۲۰ آوریل به منظور شرکت در مانور آزادی ناوبری ناتو به دریای سیاه اعزام شده بود.

در ماه آوریل ناتو علی‌رغم هشدار‌های روسیه مانور‌هایی را در دریای سیاه انجام داد. کرملین در این خصوص گفته بود روسیه افزایش فعالیت کشتی‌های ناتو در دریای سیاه را منفی و تهدیدی برای امنیت منطقه تلقی می‌کند.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نیز از افزایش فعالیت ناتو در دریای سیاه انتقاد و آن را تهدیدی جدی برای امنیت تمام منطقه دانسته بود.گروشکو در این خصوص اظهار کرد: «موضع ما کاملا روشن است، از نظر نظامی، هر گونه تلاش ناتو در منطقه دریای سیاه بی‌معنی است. این فعالیت‌ها نه امنیت منطقه و نه امنیت ناتو را تقویت نخواهد کرد. در مقابل، با تهدید نظامی بیشتر همراه خواهد بود».

او در ادامه افزود:«روسیه برای هر گونه تغییر نظامی در منطقه دریای سیاه آماده است و اگر ضروری باشد اقدامات دفاعی لازم را در پیش خواهد گرفت.»