«معامله قرن» اذعان آمریکا به نظام آپارتاید در فلسطین است

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان در رام‌الله، در جدیدترین موضع‌گیری درباره طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن»، اعلام کرد، این اقدام حزب راستگرای حاکم در فسلطین اشغالی را جری‌تر می‌کند.

بر اساس گزارش وبگاه فلسطینی «امد»، در بیانیه وزارت خارجه فلسطین آمده: در زمانی که طبل‌های آمریکایی و اسرائیلی به صدا درآمده‌ تا آنچه از معامله قرن را که باقی مانده، فاش کنند مقامات (رژیم) اشغالگر و بازوهای مختلف آن عملیات تشدید شهرک‌سازی و یهودی‌سازی سرزمین اشغال‌شده فلسطین از جمله قدس را تشدید کرده‌اند و به حجم تعرض‌های تحرک‌‌آمیز و سرکوب شهروندان فلسطینی بویژه در قدس شدت داده‌‌اند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده، این فضایی که اظهارات و مواضع آمریکا بویژه درباره مسأله قرن به وجود آورده، راستگراها در فلسطین اشفالی و شهرک‌نشینان را به بلعیدن مابقی سرزمین اشغالی فلسطین تشویق می‌کند؛ این، تلاشی آمریکایی-اسرائیلی برای از بین بردن آرزوهای فلسطینی‌ها در رسیدن به آزادی، استقلال و تشکیل کشور فلسطین است تا همزیستی با اشغالگر و شهرک‌نشینان را با وسوسه‌های اقتصادی و بدون حقوق مدنی بر فلسطینی‌ها تحمیل کند.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان تأکید کرد، تصمیم‌های شوم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مفاد فاش شده از معامله قرن و اقدامات رژیم صهیونیستی، تلاش‌هایی همزمان برای مشروع کردن و تعمیق نظام تبعیض نژادی آپارتاید در فلسطین اشغالی و عملی کردن مواضع حزب راستگرای رژیم صهیونیستی است.

«جرد کوشنر» مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، پس از ماه رمضان از معامله قرن رونمایی خواهد شد. روزنامه «اسرائیل هیوم» در هفته جاری سندی را منتشر کرد که گفته می‌شود مفاد معامله قرن است؛ در بخش مربوط به ارتش این سند آمده است «فلسطین جدید حق داشتن ارتش و سلاح ندارد و تنها می‌تواند پلیس مسلح داشته باشد. توافقی میان اسرائیل و فلسطین جدید بسته می‌شود تا بر اساس آن اسرائیل دفاع از فلسطین جدید در برابر هر تهاجم خارجی را بر عهده بگیرد به این شرط که فلسطین جدید هزینه این حمایت را بپردازد. اسرائیل و کشورهای عربی درباره هزینه‌ای که عرب‌ها باید به ارتش اسرائیل به عنوان هزینه حمایت بپردازند، مذاکره می‌کنند»