تایید سازمان ملل در مورد خروج نیروهای یمنی از الحدیده

روز گذشته (شنبه) انصارالله  یمن اعلام کرد که در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق استکهلم، به صورت یکجانبه از سه بندر کلیدی در غرب یمن خارج می‌شود.

به گزارش شبکه المیادین، بر خلاف ادعای رسانه‌های جریان سعودی، سازمان ملل امروز (یکشنبه) اعلام کرد که خروج نیروهای یمنی از سه بندر «الصلیف» ( ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی) ، بندر نفتی «رأس‌عیسی» و بندر نفتی الحدیده طبق برنامه پیش می‌رود.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرده است که نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی نیز «هر زمان از آن‌ها خوسته شود» نیروهای خود را به عقب خواهند برد و اقدام سازمان ملل در روزهای آتی به حذف تأسیسات نظامی در الحدیده متمرکز خواهد شد.

بیانیه سازمان ملل در صداقت رفتار نیروهای یمنی در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته رسانه‌های جریان سعودی مدام بر این خط خبری مانور می‌دادند که انصارالله و ارتش یمن از الحدیده خارج نشده و در حال انجام عملیات فریب هستند.

«مایکل لولیسگارد» رئیس کمیته هماهنگی استقرار مجدد وابسته به سازمان ملل دیروز در بیانیه خود تصریح کرد این اقدام انصارالله، اولین گام برای اجرایی شدن توافق استکهلم سوئد و برقراری آتش بس است.

«محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی  انقلاب یمن در توئیتر خود اعلام کرد، خروج یک‌جانیه از سه بندر کلیدی در نتیجه مخالفت ائتلاف متجاوز آمریکایی-بریتانیایی-سعودی-اماراتی و متحدان آنها با اجرایی کردن توافق استکهلم است، توافقی که مسیر صلح را هموار می‌کند.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان  داد.

در جریان این مذاکرات قرار بود، نیروهای طرفین در هفتم ژانویه گذشته از «الحدیده» خارج شوند تا حمله‌ای به بندرگاه الحدیده صورت نگیرد و زمینه برای ادامه مذاکرات و در نتیجه پایان دادن به جنگ چهار ساله یمن فراهم شود اما این توافق اجرایی نشد.

الحدیده در کنترل نیروهای انصار الله قرار دارد و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در اطراف آن حضور دارند؛ این شهر تقریبا یکی از مهمترین مناطقی است که کمکها و واردات تجاری وارد یمن می‌شود.