واکنش واشنگتن درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه مدعی شده دولت این کشور گزارش‌های متعددی درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه دریافت کرده، اما هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده است.

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «گزارش‌های متعددی  دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه بعضی از معارضان با نشانه‌های مشابه به مسمومیت شیمیایی به بیمارستان‌های محلی منتقل شده‌اند.»

وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه هنوز به تحقیقات ادامه می‌دهیم هنوز به جمع‌بندی قاطعی نرسیده‌ایم.» 

یش از این وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد. 

وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه عملیات‌های نظامی دولت سوریه در شمال غرب این کشور را رصد می‌کند دمشق را به «از سر گیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی» متهم کرده است. 

دولت آمریکا در این بیانیه ادعا کرده دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در حمله‌ای که ۱۹ مه ۲۰۱۹ در شمال غرب سوریه انجام شده از گاز کلرین استفاده کرده است. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره این حادثه هستیم ولی هشدارمان را تکرار می‌کنیم که اگر رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، ایالات متحده و متحدان ما فوراً و به نحو مناسب پاسخ خواهد داد.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سوریه در سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافقی میان آمریکا سلاح‌های شیمیایی خودش را  زیر نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یا امحا کرده و یا به خارج از سوریه ارسال کرده است. مقام‌های سوری بارها اعلام کرده‌اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

آمریکا و متحدانش پیش از این دو باره به بهانه استفاده از سلاخ شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله کرده‌اند. 

اولین بار، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد.

دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و  در ۲۵ فروردین سال گذشته توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند.