رئیس‌جمهور اتریش دولت سباستین کورتس را منحل کرد

به دنبال رای عدم اعتماد پارلمان اتریش به دولت این کشور، «الکساندر فن در بلن» رئیس‌جمهور اتریش به طور رسمی دولت تحت هدایت «سباستین کورتس» را منحل کرد.

رئیس‌جمهور اتریش همچنین از «هارتویگ لوگیر» معاون صدراعظم خواست تا زمان تشکیل کابینه موقت صدراعظم این کشور شود. این اقدام در حالی صورت گرفت که روز گذشته قانونگذاران اتریشی از سه حزب سوسیال دموکرات، حزب آزادی و حزب یتس با اکثریت آرا در پارلمان به دولت کورتس رای عدم اعتماد داده و به فعالیت ۱۸ ماهه صدراعظم اتریش پایان دادند.

سباستین کورتس در واکنش به این موضوع به رئیس جمهور اتریش اطمینان داد که حزب او آماده انتقال قدرت به دولت موقت است و از دولت موقت بدون هیچ قید و شرطی حمایت خواهد کرد.

پیشتر وزرای کابینه کورتس از حزب آزادی بجز وزیر خارجه این کشور به طور دسته جمعی در ۲۰ می‌ از سمت خود استعفا دادند. در پی انتشار ویدئویی درباره فساد مالی معاون کورتس، صدراعظم اتریش با اعلام فروپاشی کابینه ائتلافی از رئیس‌جمهور این کشور خواست انتخابات زودهنگام برگزار کند. این ویدئو که توسط نشریه «اشپیگل» و روزنامه «زوددویچه سایتونگ» به صورت مخفیانه در سال ۲۰۱۷ تهیه شده بود، نشان می‌دهد که «هاینس کریستین اشتراخه» معاون کورتس به همراه «یوهان گودنوس» یکی از اعضای ارشد حزب راست افراطی آزادی با زنی در حال صحبت هستند که می‌گوید سرمایه‌گذار روسی است و می‌خواهد یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های اتریش (کرونن سایتونگ) را بخرد و با خرید این روزنامه برای حزب راستگرا تبلیغات سیاسی خواهد کرد.