تردید رئیس سابق سیا درباره موفقیت ترامپ در خصوص مسئله کره شمالی

ویک، جان برنان، رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] در مصاحبه با برنامه «مورنینگ جو» شبکه ام اس ان بی سی نسبت به توانایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای غیر هسته‌ای کردن کره شمالی موضع شک اتخاذ و اظهار کرد شانس وی برای غیر هسته‌ای کردن این کشور آسیایی «تقریبا صفر» است.

برنان که بین سال‌های ۲۰۱۳۳ تا ۲۰۱۷ رئیس سازمان سیا بوده است با اشاره به سفر ترامپ به ژاپن و مذاکره با مقامات این کشور درباره کره شمالی گفت: اگر او به دنبال یک معامله باشد، توافقی خواهد بود که ما هیچ از آن نمی‌دانیم. ترامپ گفته است به دنبال غیرهسته‌ای کردن کره شمالی است. این اتفاق رخ نمی‌دهد. من فکر می‌کنم احتمال وقوع این رویداد «تقریبا صفر» است.

رئیس سابق سیا توضیح داد اگر ترامپ در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند، احتمال توافق میان دو کشور وجود دارد. وی افزود: رئیس جمهور ترامپ عجله‌ای برای این معامله ندارد و همین امر باعث می‌شود پیونگ یانگ با تداوم آزمایش هایش، قابلیت‌های موشکی و هسته‌ای خود افزایش دهد.

برنان همچنین معتقد است عدم تعجیل در توافق با کره شمالی باعث می‌شود بسیار از متحدان آمریکا در خصوص تهدیداتی که ممکن است از جانب پیونگ یانگ باشد، ابراز نگرانی کنند. وی اظهار داشت عجله نداشتن ترامپ در خصوص مسئله کره شمالی به مثابه انداختن کره جنوبی و ژاپن [متحدان آسیایی آمریکا] زیر چرخ اتوبوس است.

 ترامپ در سفر چند روز گذشته خود به ژاپن، کیم جونگ اون را مردی «بسیار باهوش» توصیف کرد.