القدس العربی: نشست‌های مکه از پیش شکست‌خورده هستند

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «عربستان: نشست‌های زیاد با فواید اندک» آورده است: شهر مکه مکرمه از امروز (پنجشنبه) به مدت دو روز شاهد برگزاری سه نشست است که اولی نشست شورای همکاری خلیج فارس، دومی نشست فوق العاده اتحادیه عرب و سومی نشست سران کشورهای اسلامی است همه این نشست‌ها تحت حمایت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی برگزار می‌شود.

این روزنامه نوشت: قرار است این نشست ها رویدادهای جدی در منطقه خلیج فارس را مورد بررسی قرار دهد. اتفاقاتی که مستلزم گردهمایی سران کشورهای اسلامی و عربی و شورای همکاری بوده تا برای حل و فصل آن چاره جویی کنند. این در حالی است که اوضاع در حاشیه خلیج فارس خوب است و  این یمن است که از سال 2011 شاهد جنگ خونبار و ویرانگری است که مردم آن را با آوارگی درد و بیماری و گرسنگی مواجه کرده است.

القدس العربی افزود: از سوی دیگر اعزام ادوات و افراد نظامی آمریکا به خلیج فارس خطرهایی را درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا پدید آورده است. همزمان سوریه و لیبی درگیر جنگند. سودان و الجزایر شاهد دو انقلاب مردمی است و سلسله تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه قطر از سوی کشور میزبان این اجلاس‌ها یعنی عربستان ادامه دارد.

این روزنامه آورده است: فلسطینی‌ها با اشکال مختلف اقتصادی و سیاسی تحریم مواجه هستند. در همین حال «جرد کوشنر»، مشاور ترامپ و  مهندس طرح «معامله قرن» هم طی دو روز گذشته به رباط و امان رفت تا برای کنفرانس ماه آتی بحرین بازاریابی کند و پس از آن امروز در بیت المقدس است تا نتیجه ملاقات‌های خود با مقامات مغربی و اردنی را به اطلاع اسرائیلی‌ها برساند.

القدس العربی نوشت: البته که در این سه نشست به طور کلی درباره اغلب وقایع مذکور حرف می‌زنند؛ اما بر دو رویداد مختص عربستان متمرکز می‌شود، یکی حمله حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان و دومی حمله به نفت کش‌های امارات و عربستان در بندر الفجیره کما اینکه بر صدور بیانیه‌هایی در محکومیت ایران متمرکز خواهد بود  و در حواشی و پشت پرده این نشست‌ها برای معامله قرن آمریکا هم تبلیغ می‌شود و شرکت کنندگان، مهمان ضیافت باشکوه افطار حکومت سعودی هم می‌شوند تا با ثبت خاطره  نشست‌های مجلل مکه در اذهانشان، عربستان را به مقصد کشورهایشان ترک کنند.

این در حالی است که دولت مشروع لیبی بیش از یک ماه است که خواهان برگزاری اجلاس فوق العاده سران عرب به منظور بررسی تحولات خطیر این کشور شده است؛ اما این درخواست از سوی عوامل ساماندهی اجلاس‌های عربی و شورای همکاری در قاهره و ریاض نادیده گرفته می‌شود و از همین رو حمام خون در لیبی ادامه دارد و درگیری‌های خونبار این کشور قریب به ششصد کشته و هزاران زخمی و ده‌ها هزار آواره برجای گذاشته است.

القدس العربی نوشت: قضیه لیبی فقط یک نمونه برای اثبات این حقیقت تلخ است که برپایی اجلاس برای رسیدگی به تحولات، مختص همه کشورها نیست و تنها کشورهایی عربی از حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی عربی و مسلمان که به قول معروف از طبقه «وی آی پی» هستند شایسته برپایی اجلاس‌ها و صدور بیانیه‌هایی در خورشان هستند و برخی حکومت‌ها و ملت‌ها هم به وکالت آل سعود نیاز دارند تا اجازه دهد اجلاسی در خصوص آنها برگزار شود .

این روزنامه افزود: عربستان می‌تواند نشست‌های بزرگی ترتیب دهد. رهبران کشورها را گرد هم آورد و بیانیه‌های بلند بالایی صادر کند؛ اما چیزی از این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که  نشست‌های مذکور شکست خورده است و البته دلیل آن سیاست‌های خود عربستان است که از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی و شیوه مدیریت امور سیاسی این کشور توسط او متحول شده است به گونه‌ای که چهره اسلام، جهان عرب و خود عربستان را مخدوش کرده است.

القدس العربی آورد: طی همین چند سال ولی‌عهد سعودی یک تصویر جهانی از کشور خود ساخته که ترکیبی از یک حکومت دیکتاتوری فاسدی است که دست از نقض حقوق بشر، بازداشت تجار و کشتار مخالفان خود برنمی‌دارد و جنگی هولناک علیه یمن به راه انداخته است. همسایه خود قطر را محاصره کرد و با اشکال جنبش دموکراتیک عربی مبارزه می‌کند و فراتر از همه این‌ها روند عادی سازی با اسرائیل را شتاب بخشیده و در فشار و محاصره بر فلسطینی‌ها شریک رژیم اشغالگر اسرائیل است.

این روزنامه افزود: چنین نشست‌هایی کاری نمی‌کنند جز اینکه موید یک پارادوکس وحشتناک هستند. عربستان قادر است رهبران کشورهای عربی و مسلمان را گرد هم آورد؛ اما نمی‌تواند از خود الگوی یک کشور عاقل و خردمندی را ارائه دهد که ملاحظه امور شهروندان خود را  می‌کند، همسایگانش را برای خود نگاه می‌دارد و وقتی بی دردسر میراث دار مقدسات اسلامی شده است حاکمان آن بی شرمانه به قداست اسلام لطمه نزنند.