ماجرای پروژه ساختمان‌سازی ترامپ در اروگوئه

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی پروژه مشکوک ساختمان‌سازی شرکت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این کشور، در اروگوئه پرداخت.

در این گزارش آمده گزارش‌ها حاکی از آن است که پروژه موسسه ترامپ در اروگوئه ۴ سال از برنامه تعیین شده عقب افتاده است. این پروژه که سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد، قرار بود سال ۲۰۱۶ تکمیل شود، اما به تازگی تاریخ تکمیل این پروژه سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.

این گزارش می‌افزاید رئیس اتحادیه کارگران ساختمان سازی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا این طرح در مهلت مقرر تکمیل خواهد شد، گفت: البته که نه. او افزود ممکن است تکمیل این پروژه تا سال ۲۰۲۴ به طول بینجامد.

در ادامه این گزارش آمده است تنها یک چهارم تعداد کارگران موردنیاز برای تکمیل این پروژه در حال حاضر مشغول کار بر روی این ساختمان هستند. از سوی دیگر، تامین هزینه‌های تکمیل این پروژه نیز به خوبی صورت نمی‌گیرد.

برخی از خریداران ابتدایی این ساختمان پس از افشای اینکه شرکت ساختمان سازی مسئول این پروژه وام ۵ میلیون دلاری برای تکمیل آن دریافت کرده است، از این طرح کناره گیری کردند. اریک ترامپ، پسر رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید فروش ۸۲ واحد از این ساختمان تنها نصف هزینه‌های ساخت آن را تامین کرده است.

این در حالی است که ۳ آپارتمان این پروژه نیز به شرکت‌ها و افرادی فروخته شده است که با دو حسابدار اروگوئه‌ای در ارتباط هستند که شرکت‌های صوری برای پولشویی و فرار مالیاتی تاسیس می‌کنند. اروگوئه در زمینه پولشویی از طریق ارتباط با یک باند قاچاق مواد مخدر در مکزیک شهرت بدی دارد.

با در نظر گرفتن همه این اطلاعات به نظر می‌رسد هدف پروژه ساختمان سازی ترامپ در اروگوئه پولشویی و فرار از پرداخت مالیات باشد.