دعوا در دولت ادامه داشته باشد، استعفا می‌کنم

بحران در دولت ائتلافی ایتالیا از هفته گذشته و پس از انتخابات پارلمان اروپا بالا گرفت. جنبش ۵ستاره، جریان ساختارستیز سیاست ایتالیا به رهبری لوئیجی دی مایو با افت محبوبیت مواجه شد. این در حالی است که راست‌گرایان افراطی لگا، به ریاست ماتئو سالوینی دو برابر بیش‌تر از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ رای کسب کردند.

حزب لگا با توجه به نتایج این انتخابات می‌خواهد رویکرد‌ها و سیاست‌های خود را به‌ویژه در برابر مجازات‌های احتمالی اتحادیه اروپا بر دولت ائتلافی حاکم کند.

نخست وزیر ایتالیا که سال گذشته و پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی بدون وابستگی به هیچکدام از احزاب منصوب شد، از این دو حزب خواست صریحا اعلام کنند آیا تمایلی به ادامه کار دولت دارند یا نه؟ کونته گفته است اگر پاسخ احزاب منفی باشد، وی از مقام خود کنار خواهد رفت.

جوزپه کونته که شامگاه دوشنبه در یک نطق تلویزیونی طولانی با مردم این کشور سخن می‌گفت با اشاره غیرمستقیم به ادامه جو کارزار‌های انتخاباتی ماتئو سالوینی، وزیر کشور دست راستی دولت خود گفت: «ما برای ترسیم آینده کشور فراخوانده شدیم. این امر با خوشحال کردن مردم در میتینگ‌های انتخاباتی و جمع کردن "لایک" بیشتر در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است.»