پلیس استرالیا به ساختمان شبکه ای‌بی‌سی حمله کرد

 مدیر شکبه ای‌بی‌سی اعلام کرد نیروهای پلیس استرالیا روز چهارشنبه به ساختمان این شبکه در شهر سیدنی حمله کردند و تمام دفاتر این شبکه را بازرسی و ۳ خبرنگار را که دو سال پیش در تهیه گزارشی به نام «اسناد افغانستان» مشارکت داشتند، بازجویی کردند.

 در سال ۲۰۱۷، شبکه ای‌بی‌سی با دست‌یابی به اسناد دولتی در برنامه‌ای تلویزیونی اقدام نیرو‌های ویژه استرالیا به کشتار کودکان و افراد غیرمسلح در افغانستان را فاش کرد.

«جان لیونز» خبرنگار ای‌بی‌سی در حساب توئیتری خود نوشت نیروهای پلیس بیش از ۹۲۱۴ سند موجود در رایانه‌های این شبکه را تک به تک بررسی کردند که بسیاری از آن‌ها ایمیل‌های داخلی بود.

پلیس فدرال استرالیا در توجیه این رفتار خود، مدعی شد این تحقیقات مرتبط با انتشار اسناد محرمانه است که نقض مفاد قانون جرایم ۱۹۸۴ محسوب می‌شود.

اتحادیه خبرنگاران پیشرو و سایر گروه‌های حقوق‌بشری این اقدام پلیس و نیروهای امنیتی استرالیا را در تضاد با آزادی مطبوعات اعلام و آن را به شدت محکوم کردند.

بنابر این گزارش نیروهای پلیس روز سه‌شنبه نیز به محل کار «آنیکا اسمِثورت» خبرنگار استرالیایی یورش بردند. اسمثورت در حال تهیه گزارشی درباره تلاش مقامات استرالیا برای آماده‌سازی مقدمات جاسوسی از ارتباطات و مکالمه شهروندان بود.

اگر چه استرالیا عضو سازمان ناتو نیست، اما به عنوان یک متحد از سال ۲۰۰۲ در کنار آمریکا در افغانستان بوده و به این کشور نیروی نظامی اعزام کرده‌ است.

جنگ ساله ۱۷ ساله آمریکا در افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان انجام می‌شود و استرالیا با فعالیت نظامی خود در افغانستان، بیشترین مشارکت نظامی کشور‌های خارج از ائتلاف ناتو را تاکنون داشته است.