وضعیت بغرنج کمک‌رسانی به مردم یمن

سازمان ملل متحد عصر یکشنبه به وقت تهران از وضعیت دشوار اعضای خود مستقر در یمن در خصوص دسترسی فوری به مردم جنگ‌زده این کشور خبر داد.

به نوشته «خبرگزاری رسمی قطر» دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)  در گزارشی تاکید کرده که اعضای ویژه کمک‌رسانی و بهداشتی این سازمان برای «دسترسی امن» به بیش از «پنج میلیون یمنی» که در مناطق جنگی نیاز به کمک فوری دارند، با مشکل مواجه هستند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور مستعفی یمن امروز از این‌که نماینده سازمان ملل رفتار یکسانی با «انصار الله» و دولت مستقر در ریاض دارد، ابراز ناراحتی کرد.

شورای موسوم به «شورای قانونی» همسو با ائتلاف سعودی-اماراتی از دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن خواست تا همکاری با «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل به یمن را متوقف کند. رسانه‌ها و محافل سیاسی سعودی-اماراتی از این شورا به عنوان «مجلس یمن» (وابسته به دولت هادی) یاد می‌کنند.

به نوشته «العربیه»، این شورا با متهم کردن «مارتین گریفیتس» به زیرپا گذاشتن قطعنامه‌های سازمان ملل، از دولت منصور هادی خواسته تا وی را به رعایت این قطعنامه‌ها وادار کند.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که حدود 85 هزار کودک زیر پنج ساله یمنی از سال 2015 تاکنون بخاطر گرسنگی جان باخته‌اند. گفته می‌شود که 14 میلیون نفر یمنی نیز در خطر قحطی قرار دارند.

ارتش آل‌سعود همراه متحدان خود حمله نظامی و محاصره همه جانبه یمن را در ششم فروردین 1394 به منظور بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی این کشور و همچنین خلع سلاح انصار الله در یمن آغاز کرد، اما با گذشت چهار سال و بروز فاجعه انسانی تاکنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. گفته می‌شود ائتلاف سعودی در جریان جنگ یمن حدود 9 میلیارد و 360 میلیون دلار فقط برای حمله‌های هوایی هزینه کرده است.