طرح تحریم علیه«مادورو» و «اعضای ارشد دولت ونزوئلا»

کشورهای اروپایی درحال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا  و چندی مقام ارشد این کشور هستند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس برخی از دیپلمات‌ها و مخالفان دولت ونزوئلا  از بررسی طرحی از سوی کشورهایی چون انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و هلند در اعمال محدودیت‌های مالی و مسافرتی علیه مقام های ارشد دولت ونزوئلا هستند.

بر اساس این گزارش، دو مقام مطلع در این زمینه اظهار داشتند که هنوز جمع بندی نهایی در این زمینه ایجاد نشده ، اما اجماع بزرگی برای تحریم اعضای ارشد نیروهای مسلح ونزوئلا چون «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع و «خورخه رودریگز» وزیر ارتباطات ونزوئلا وجود دارد.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوایدو» رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور  خودخوانده این کشور به رسمیت شناخته و دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند. این اقدام‌های مداخله جویانه آمریکا و متحدان غربی‌اش با مخالفت ایران، روسیه، چین،کوبا، بولیوی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر مواجه شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حالی‌که یکی از مقام‌های وزارت خارجه اسپانیا گفته که اولویت کنونی اعمال تحریم‌های جدید نیست و تمرکز اصلی در حال حاضر بر گفت‌وگو در نروژ است، اما خبرها از نروژ محل برگزاری نشست بین مقام‌های دولتی و مخالفان حاکی است که بعد از انجام دو دور گفت‌وگو ، برای انجام دور سوم گفت‌وگو‌ها  توافقی صورت نگرفته است. دولت سوئد نیز تایید کرده که قرار است هفته جاری میزبان مذاکرات میان قدرت‌های بزرگ با طرف‌های ونزوئلایی باشد.

طرفداران  مادورو  دوشنبه گذشته تظاهراتی را در حمایت از برنامه کمک غذایی دولت برگزار کردند. این در حالی است که تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را برای واردات غذا توسط ونزوئلا ایجاد کرده است.طی روزهای گذشته کشتی‌های انتقال مواد سوختی و غذایی به دلیل عملیات خرابکارانه هنوز نتوانسته‌اند به سواحل ونزوئلا برسند و مادورو اعلام کرده که به دنبال یافتن راه حلی برای این موضوع است.