ترامپ از اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه چین خوشحال می‌شود

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور از اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه چین خوشحال می‌شود.

وی در گفت و گو با شبکه «سی ان بی سی» اعلام کرد در صورتی که واشنگتن با پکن به توافق دست نیابد، دونالد ترامپ کاملا آماده است که بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین تعرفه وضع کند.

ویلبر راس گفت: ما در نهایت به یک توافق دست می‌یابیم؛ اما در صورتی که این اتفاق نیفتد رئیس جمهور آمریکا از اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه چین که قبلا اعلام کرده بود و همچنین از اعمال تعرفه‌های جدیدی که به صورت موقت تعلیق شده است، خوشحال می‌شود.

او در بخش دیگری از این اظهارات احتمال حصول توافق میان دونالد ترامپ و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در نشست گروه ۲۰ را رد کرد و گفت: نشستی که در آن سران کشور‌های دیگر حضور دارند، مکانی نیست که بتوان درباره یک توافق ۲۵۰۰ صفحه‌ای صحبت کرد.

راس در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد آمریکا آماده است که نه تنها بر روی واردات خودرو از چین بلکه بر روی واردات خودرو از تمام اروپا هم تعرفه وضع کند. او در این خصوص مدعی شد: بازار آمریکا در حال حاضر سالم‌ترین بازار خودرو در جهان را دارد. بازار چین در حال فروپاشی است. بازار اروپا هم همینطور. دولت آمریکا به طور جدی به فکر این است که تعرفه‌هایی را بر روی همه خودرو‌های وارداتی اعمال کند.

راس این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین در هفته‌های اخیر تشدید شده است. در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات میان سران آمریکا و چین، دونالد ترامپ تعرفه‌هایی را بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین اعمال کرد. چین هم در مقابل در اقدامی تلافی جویانه بر روی ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از آمریکا تعرفه وضع کرد.