رسانه دولتی چین: برای توافق تجاری پکن و واشنگتن هیچ تضمینی وجود ندارد

علی‌رغم توافق رؤسای جمهوری آمریکا و چین بر سر توقف جنگ تجاری و برگشت به گفتگوها، روزنامه رسمی چین هشدار داد تا توافق کامل تجاری بین واشنگتن و پکن راه طولانی وجود دارد.

اخبار بین الملل_ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز شنبه در حاشیه نشست کشور‌های عضو گروه موسوم به «گروه ۲۰» در شهر اوساکای ژاپن، توفق کردند که جنگ تجاری بین دو کشور را متوقف و بار دیگر گفتگو‌ها برای حل‌وفصل اختلاف‌های تجاری را از سر بگیرند.

با این حال، پایگاه روزنامه رسمی «چاینا دیلی» که گفته می‌شود بیشتر مواقع بازتاب‌دهنده موضع رسمی دولت چین است روز یکشنبه در گزارشی نوشت گرچه پس از دیدار اخیر روسای جمهور چین و آمریکا احتمال توافق تجاری وجود دارد، اما هیچ تضمینی هم برای رسیدن به این توافق وجود ندارد و دو کشور هنوز در خیلی مسائل اختلاف دارند.

این گزارش با اشاره به سخنان اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: «اگر اختلاف‌های بنیادین بنی دو کشور ۱۰ درصد باشد، توافق بر سر ۹۰ درصد مسائل کافی نیست، دست‌یابی به توافق صد در صدی اصلا ساده نیست، و دقیقا اختلاف‌ها در ۱۰ درصد باقی‌مانده خود را نشان می‌دهد، حتی در مسائل کلی».

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه گذشته مدعی شد توافق تجاری بین این کشور با چین «تقریباً ۹۰ درصد» کامل شده و مسیر برای تکمیل این توافق نیز وجود دارد.

واشنگتن در ماه مه سال جاری دسترسی شرکت هواوی، دومین شرکت بزرگ جهان در زمینه ارائه گوشی‌های هوشمند، و نیز بسیاری از شرکت‌های چینی دیگر را به فناوری آمریکا مسدود و اعلام کرد این کار را به دلایل امنیتی انجام داده است. پکن نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد فهرست سیاهی از شرکت‌های خارجی غیرقابل اعتماد تهیه کرده است.

علاوه بر این، پکن و واشنگتن از ژوئن سال گذشته میلادی و پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کالا‌های ساخت چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را هدف تعرفه ۲۵ درصدی برای حل موضوع کسری تجاری واشنگتن با پکن قرار خواهد داد، وارد جنگ تجاری با هم شدند. از آن زمان تاکنون دو طرف اقدام به وضع چندین دور تعرفه علیه همدیگر کرده‌اند.