خرسندی کرملین درباره دیدار اخیر پوتین و ترامپ

 سه روز بعد از دیدار رئیس‌جمهور روسیه با « دونالد ترامپ » در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن، سخنگوی ولادیمیر پوتین امروز (دوشنبه) در یک مصاحبه از فضای مثبت این دیدار و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا خبر داده است.

اخبار بین الملل- «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین (ریاست جمهوری روسیه) در مصاحبه با شبکه «روسیا وان» با اشاره به این دیدار تاکید کرد، برای اولین بار در این نشست بود که ترامپ به تلاش‌های روسیه برای ترمیم و بهبود روابط بین دو کشور پاسخ مثبت داده است.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، او در این مصاحبه گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح آمادگی خودش را برای بخشیدن انرژی دوباره به مذاکره (بین دو کشور) ابراز کرد. (ولادیمیر پوتین) خیلی قبل‌تر گفته بود که خواهان عادی‌سازی روابطمان است اما این را هم گفته بود که این موضوع دو طرفه نیست (طرف آمریکایی تمایلی نشان نمی‌دهد). برای اولین بار بود که رئیس‌جمهور آمریکا متقابلا این موضوع را اعلام کرد».

سخنگوی کرملین افزود: «پوتین و ترامپ تقریبا با اطمینان درباره لزوم تداوم تماس‌هایشان در بالاترین سطح صحبت کردند».

بنا به گفته او، روسای جمهور روسیه و آمریکا در دیدارشان در  ژاپن درباره مسائل مختلف از قبیل ونزوئلا، سوریه، اوکراین، «کنترل تسلیحات و ثبات استراتژیک» و ادعای دخالت مسکو در فرایند انتخابات آمریکا گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با همتای روس خود در اظهاراتی گفته بود که او و ولادیمیر پوتین یک «گفت‌گوی عالی» داشتند.

پوتین در دیدار با ترامپ از او برای سفر به مسکو و حضور در مراسم سال آینده «هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی «متحدان در جنگ جهانی دوم» دعوت کرد.

پیش از این «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، پوتین و ترامپ در این دیدار در خصوص اینکه تنش‌ها بر سر ایران بایستی از طریق ابرازهای سیاسی و دیپلماتیک حل شوند، توافق کردند.

ترامپ و پوتین پیش از آغاز نشست دوجانبه و مذاکرات در حاشیه نشست گروه ۲۰، دقایق کوتاهی مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شدند.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به اینکه مسائل زیادی هست که باید درباره آنها با همتای روسی خود صحبت کند، گفته بود: «تجارت، برخی مسائل خلع سلاح، مقداری اقدامات محافظتی... ما دیدار عالی خواهیم داشت. ترامپ با بیان اینکه دیدار مجدد با پوتین برای او «افتخار بزرگی» است، افزود: «ما روابط بسیار بسیار خوبی داریم. ما اوقات بسیار خوبی را باهم خواهیم داشت.»

پوتین نیز ضمن تاکید بر اینکه موضوعاتی هست که حتما باید درباره آنها با همتای آمریکایی صحبت کند، گفت: «تمام موضوعات مشخص شده است. ما همدیگر را از زمان دیدار هلسینکی ندیده بودیم»