مکرون: اختلاف و شکاف مانع به توافق رسیدن سران اتحادیه اروپا می‌شود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از نشست بی‌نتیجه سران اتحادیه اروپا در ساعات اولیه امروز (دوشنبه) در بروکسل، گفت این شکست ناشی از وجود «اختلافات سیاسی» و شکاف میان کشور‌های عضو این اتحادیه است.

اخبار بین الملل_ مکرون گفت: «امروز با شکست روبرو شدیم. این یک تصویر خیلی بد هم برای شورا و هم برای اروپاست. واضح است که این شکست در برخی از موارد ناشی از بلند‌پروازی‌های شخصی است».

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که روز سه‌شنبه توافق حاصل شود و افزود: «می‌دانیم کسانی‌ که برای پست‌های اتحادیه اروپا نامزد شده‌اند از چه اعتباری برخوردارند».

سران اروپا دیروز برای سومین بار در یکماه اخیر در بروکسل گردهم آمدند تا مهمترین انتخابات خود را برای ۵ سال آینده این اتحادیه انجام دهند، اما پس از جلسات شب گذشته و امروز صبح این نشست بی نتیجه ماند و قرار شد ادامه نشست فردا از سر گرفته شود. این اولین بار است که اتحادیه اروپا آنهم در سطح سران با چنین بن بستی مواجه می‌شود. کاهش قدرت مکرون در مقابله با اعتراضات فرانسه که از هفت ماه پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد و متعاقب آن شکست در انتخابات پارلمانی اروپا و وضعیت مشابهی در ریزش قدرت برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیز پیروزی راست‌ها در انتخابات اخیر پارلمانی اروپا از علل اصلی چالش بوجود آمده در میان سران اروپا برای تقسیم قدرت است.

امانوئل مکرون در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن نیز به خبرنگاران گفته بود اگر سران اروپایی در جلسه پیش رو در بروکسل به توافق نرسند اتحادیه اروپا ممکن است در ورطه «یک زنجیره ناکارآمدی سازمانی» بیافتد.

انتهای پیام/