روابط مغرب و امارات در آستانه قطع کامل

 «سالم الکعبی» سفیر امارات که آوریل گذشته بنا به درخواست مقامات کشورش، رباط را ترک کرد، در مراسمی که «محمد ششم» پادشاه مغرب جهت تودیع تعدادی از سفرای خارجی برگزار کرد، حضور نداشت.

اخبار بین الملل_ در همین رابطه «عبدالرحیم المنار اسلیمی» تحلیلگر مغرب و رئیس «المرکز الأطلسی للدراسات الاستراتیجیة و التحلیل الأمنی» می‌گوید که امارات سفیر خود در مغرب را برای مشورت و ارائه توضیحات فراخوانده و این یک مسئله داخلی است که البته به دلیل طولانی شدن زمان آن به وضعیت رکود در روابط دیپلماتیک تبدیل شده است.

وی در مصاحبه با وبگاه «عربی ۲۱» افزود: «امارات مرتکب اشتباه بزرگ دیپلماتیک شده است زیرا عرف و قوانین دیپلماسی اقتضا می‌کند، دولتی که سفیرش را فرامی‌خواند توضیحاتی را به دولت مربوطه که سفیر در آن حضور داشت، ارائه کند بنابر این سفیر امارات مأموریتش به اتمام نرسیده که در مراسم تودیع و خداحافظی با پادشاه مغرب حضور یابد بلکه مسئله او مربوط به دولتی است که سفیر خود را فراخواند اما به دلیل طولانی شدن زمان آن وضعیت به رکود دیپلماسی تبدیل شده است».

اسلیمی تصریح کرد که این وضعیت بیانگر وجود بحران عمیق در روابط بین مغرب و امارات است و دوری دو کشور بیشتر شده و حکایت از اختلافات عمیق دارد.

وی به نقاط اختلاف بین دو کشور اشاره می‌کند و می‌گوید که «مسئله فلسطین، جنگ در یمن، محاصره قطر، رفتارهای حفتر برای نادیده گرفتن توافقنامه الصخیرات جهت حل بحران لیبی» از جمله این اختلافات است.

به گفته این تحلیلگر مغربی، نزاع بر سر مساجدی که مغرب در اروپا رهبری می‌کند و نیز تصمیم امارات برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک موریتانی از دیگر موارد اختلاف بین دو کشور است.