انگلیس سفیر چین در لندن را احضار کرد

دولت انگلیس در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین، سفیر این کشور در لندن را احضار کرد.

اخبار بین الملل_ منابعی در وزارت خارجه انگلیس اعلام کردند که این وزارت‌خانه در اعتراض به سخنان «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سفیر چین را احضار کرده است.

شوانگ امروز چهارشنبه اظهارات «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس در حوادث اخیر هنگ کنگ را «مداخله شرم آور» خواند و گفت که لندن در دوران استعماری گذشته خود «خیال‌بافی» می‌کند.

طی روزهای گذشته هنگ‌کنگ شاهد اعتراضات ضدحکومتی بود و معترضان توانسته‌ بودند با ورود به ساختمان پارلمان این منطقه، دست به خراب‌کاری بزنند.

وزیر خارجه انگلیس از نحوه  تعامل نیروهای امنیتی چین با معترضان انتقاد کرده و گفته بود که اگر  پکن به آزادی‌ها در هنگ‌ کنگ احترام نگذارد، باید منتظر پیامدهای جدی این رویکرد خود باشد.

برخی شهروندان هنگ کنگی از ۱۹ خرداد در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان این منطقه خودمختار که اجازه استرداد نجرمان به دولت چین را میسر و تسهیل می‌کند، دست به تظاهرات زدند. معترضان تصویب این لایحه در پارلمان را خطری برای استقلال هنگ‌کنگ می‌دانند. چین در مقابل تاکید دارد که این اعتراضات که بعضا خشونت‌آمیز نیز بوده، ناشی از تحریکات خارجی است.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.