دیدار هیأت مذاکره کننده یمن با گریفیتس

 «محمد عبدالسلام»، رئیس هیأت ملی مذاکره‌کننده یمن در رأس هیأتی با «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار بین الملل_ به گزارش شبکه المسیره یمن، دو طرف طی این دیدار که در شهر مسقط، پایتخت عمان صورت گرفت، در مورد اوضاع انسانی، اقتصادی و سیاسی یمن و همچنین تلاش‌ها در راستای فرآیند سیاسی این کشور و پشت‌ سرگذاشتن موانعی که ائتلاف سعودی و دولت مستعفی در مسیر توافق الحدیده ایجاد می‌کنند، گفت‌وگو و رایزنی کردند.

طرفین افزون بر این در مورد تنش اقتصادی‌ ایجاد شده از سوی عربستان سعودی و دولت مستعفی در یمن و تأثیران این تنش بر ارزش پول ملی یمن و ثبات بازار و معیشت مردم این کشور به تبادل آرا پرداختند.

عبدالسلام به اقدام نیروهای انصارالله و ارتش یمن در اجرای بخش استقرار دوباره نیروها در توافق الحدیده اشاره کرد و گفت که طرف مقابل که ائتلاف سعودی است تلاش می‌کند مانع از پیشرفت در همه پرونده‌های جانبی این توافق شود.

او همچنین تأکید کرد که انصارالله آماده است که به همکاری خود در این پرونده‌های توافق الحدیده که مشمول آتش بس در تعز، تبادل اسرا و زندانیان است، ادامه دهد.

گریفیتش طی هفته جاری ابتدا با مسکو سفر کرد و بعد از آن با «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی که متحد ریاض در حمله به یمن است، در امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. اخیرا امارات تصمیم گرفته نیروهایش در ائتلاف مشترکش با عربستان سعودی را کاهش دهد.

نمایندگان دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن)، ۱۸ دسامبر (۱۳۹۷/۹/۲۳) در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند.

خروج نیروهای نظامی از استان الحدیده و مرکز آن یکی از موارد توافق سوئد در مورد یمن است. بر اساس این توافق، نیروهای طرفین می‌بایست، این منطقه را ترک کرده و جای آن را نیروهای امنیتی محلی بگیرد.

این توافق با هدف توقف درگیری‌ها در این شهر بندری یمن که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد کمک‌های انسانی به این کشور از طریق آن وارد می‌شود، صورت گرفت تا این کمک‌ها در سایه بازگشت آرامش به این شهر با سرعت بیشتری انجام شود و در صورت تداوم گفت‌وگوها و تعهدات، جنگ چند ساله علیه یمن خاتمه یابد.

به رغم توافق طرفین که با نظارت سازمان ملل حاصل شد، ائتلاف سعودی و نیروهای دولت مستعفی حاضر به عقب‌راندن نیروهای خود از الحدیده نشدند و با تقویت مواضع خود در این منطقه، بارها آتش‌بس و توافق سوئد را نقض کردند.

بر اساس گزارش‌هایی که اخیرا گریفتیس به سازمان ملل ارائه داد، نیروهای انصارالله به تعهدات خود در قالب توافق الحدیده عمل کرده و ولی ائتلاف سعودی از اجرای این توافق شانه خالی کرده است.