سریلانکا هم  با آمریکا مخالفت کرد

رئیس جمهور سریلانکا شنبه گفت که اجازه نخواهد داد دولت این کشور در قالب یک توافق نظامی (توافقنامه وضعیت نیروها) به نیروهای آمریکایی امکان دسترسی آزاد به بنادر کشورش را بدهد.

اخبار بین الملل_ به نوشته وبگاه «وان ایندیا»، «ماتریپالا سیریسنا»، رئیس‌جمهور سریلانکا در حالی‌که «رانیلویکرمسینگه» نخست وزیر غربگرای این کشور موافق انجام توافق نظامی با آمریکاست،  گفته که او مخالف پیش‌نویس توافقنامه تقویت روابط نظامی کشورش با واشنگتن است.

رئیس جمهور سریلانکا در تجمع مردمی در جنوب  این کشور در این باره گفت: «اجازه نخواهم داد که هیچگونه توافقی که استقلال و حاکمیت ما را تضعیف می‌کند، صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «توافقنامه‌های متعددی که در حال حاضر مورد بحث هستند برای کشور ما زیان آور است. اجازه نخواهم داد توافقنامه همکاری نظامی که خیانت به ملت است، صورت گیرد. بعضی از نیروهای خارجی می‌خواهند سریلانکا را مبدل به یکی از پایگاه‌های خود کنند.»

 رئیس جمهور سریلانکا اظهار داشت، هیچ توافق دوجانبه علیه منافع ملی سریلانکا تا زمانی که او در این سمت است، صورت نخواهد گرفت.

 به نوشته این منبع خبری، در حالی‌که رئیس جمهور سریلانکا در سخنان خود از کشور خاصی نام نبرد، اما اشاره ضمنی او به آمریکاست که در پی تقویت همکاری نظامی با این کشور است. واشنگتن اعلام کرده که 39 میلیون دلار برای تقویت امنیت دریایی در سریلانکا در نظر گرفته و دلیل آن‌را نیز توسعه راهبردی چین در اقیانوس هند عنوان کرده است.

این در حالی است که چین نیز قول داده کمک‌های مالی از جمله وام‌ به سریلانکا را تداوم بخشد. سریلانکا در سال 2017، اجاره 99 ساله یک بندر راهبردی خود را به پکن اعطا کرد زیرا نمی‌توانست وام‌های دریافتی از  این کشور جهت انجام  پروژه 1.4 میلیارد دلاری را بازپرداخت کند.

نیروی دریایی آمریکا به دنبال عملیات تروریستی اخیر در سریلانکا  و کشته شدن بیش از 290 نفر،  رزمایش نظامی مشترک با ارتش این کشور را به حالت تعلیق درآورد.