هانت: دیدگاه سفیرمان در آمریکا درباره ترامپ را تأیید نمی‌کنم

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس درباره درز کردن اظهارات و ارزیابی‌های سفیر این کشور در واشنگتن ، درباره «دونالد ترامپ» رئیس‌‌جمهور آمریکا گفت با دیدگاه او موافق نیست و این دو کشور گرم‌ترین روابط را دارند.

اخبار بین الملل- هانت در نشست خبری روز دوشنبه در واکنش به درز ارزیابی‌های «کیم داروش» سفیر بریتانیا در آمریکا از دولت ترامپ گفت: «فکر می‌کنم بسیار مهم است که به دو نکته اشاره کنم. اول این‌که ۱۳هزار نفر برای وزارت امور خارجه کار می‌کنند که بسیار باهوش، توانا و متخصص هستند و ما حقوق آن‌ها را از طریق پرداخت‌کنندگان مالیات تأمین می‌کنیم تا ارزیابی صادقانه‌ای از وضعیت کشورهایی که در آن‌ها خدمت می‌کنند. همان کاری که سفیر ما در واشنگتن انجام می‌دهد». 

او در ادامه گفت: «اما این [اظهارات منتشر شده] دیدگاهی شخصی است و افراد زیادی در این ساختمان با دیدگاه او موافق نیستند و یقیناً من هم با برخی از دیدگاه‌های که در نامه‌ها عنوان شده موافق نیستم. من می‌گویم دولت آمریکا بسیار مفید و موثر است و ما گرم‌ترین روابط و همکاری را بر اساس ایستادگی برای ارزش‌های مشترکمان داریم».

وی افزود: «بسیار مهم است که سفرا و کمیسیونرهای عالی‌رتبه ما در اقصی نقاط جهان این احساس را داشته باشند که می‌توانند بیان اظهارات صادقانه خود را ادامه دهند. زیرا اگر نگویم بهترین شبکه دیپلماتیک در جهان را داریم، جزو یکی از بهترین‌ها هستیم و اساس آن آزادی عقاید و درک این‌ مطلب است که همیشه قرار نیست یک‌دیگر را تأیید کنیم اما می‌خواهیم بدانیم مردم در هر کجای جهان چه تفکراتی دارند».

او همچنین درخصوص درز این ایمیل‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است تحقیقی که در این باره انجام می شود فرد مسئول این اقدام را پیدا کند و همه ببینند اگر کسی چنین کاری انجام دهد عواقب بسیار جدی به‌دنبال خواهد داشت.

روزنامه «دیلی‌میل» که بامداد یکشنبه اسناد و مدارکی از این پیام‌های محرمانه داروش را مشاهده کرده، در خبری اختصاصی گزارش داد: «آقای کیم داروش طی تماس‌ها و گزارش‌های محرمانه شخصیت ترامپ را زیر سوال برده و به لندن هشدار می‌داده که کاخ سفید به‌طرز بی‌سابقه‌ای ناکارآمد شده و دوره ریاست‌جمهوری (ترامپ) می‌تواند با بی‌آبرویی به پایان برسد».

بر این اساس، در یکی از مهمترین سند افشا شده آمده است: «ما واقعا باور نداریم که این دولت می‌تواند به وضع عادی برگردد و کمتر ناکارآمد، غیرقابل پیش‌بینی، جناح‌زده و از نظر دیپلماتیک بی‌منطق باشد».

همچنین درباره سیاست های آمریکا علیه ایران نوشته بود: «سیاست آمریکا در قبال ایران بی‌ربط و آشوبناک است. غیر محتمل است که سیاست آمریکا در قبال ایران به این زودی‌ها متمرکز شود. این، یک دولت متفرق است».

این اسناد دوره زمانی از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا حال حاضر را پوشش داده و درباره موضوعات مختلفی از سیاست‌های ترامپ در قبال غرب آسیا تا برنامه‌هایش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است.

ترامپ در واکنش به این اتفاق گفت که اظهارات سفیر انگلیس را اصلا نخوانده است اما او فرستاده خوبی برای لندن نیست. 

امروز (دوشنبه) «لیام فاکس» وزیر تجارت انگلیس نیز هشدار داد که درز یادداشت‌های محرمانه داروش  درباره ناکارآمدی و بی‌کفایت بودن دولت  ترامپ آمریکا، احتمالاً به روابط لندن و واشنگتن لطمه وارد می‌کند.