استراتژی‌های اردوغان برای دوره جدید ترکیه چیست؟

«عبدالقادر سلوی» روزنامه‌نگار مشهور تُرک در سرمقاله دیروز خود در روزنامه «حریت» با عنوان «استراتژی‌های اردوغان برای دوره جدید» با اشاره به شکست تلخ حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌های ترکیه از چهار دستورکار این حزب برای دوره پیش رو خبر داد.

اخبار بین الملل- بر اساس مقاله سلوی، این چهار دستورکار عبارت‌اند از: تحلیل و بررسی نتایج انتخابات 31 مارس و 23 ژوئن شهرداری‌های ترکیه، برنامه‌ریزی برای انتخابات سال 2023 میلادی، مقابله برای تأسیس حزب جدید عبدالله گل، علی باباجان و احمد داوداوغلو و اعمال تغییرات مدیریتی در سطح حزب عدالت و توسعه.

عبدالقادر سلوی در ارزیابی تأکید رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه «تغییراتی در کابینه دولت صورت نخواهد گرفت» نوشت: تا زمانی که رسانه‌ها و احزاب مخالف برای تغییرات کابینه بر اردوغان فشار بیاورند، وی چنین کاری را نخواهد کرد چراکه اردوغان می‌داند که اگر این تغییرات را تحت فشار قرار دهد به عنوان یک عقب‌نشینی و تسلیم ارزیابی خواهد شد و باعث خواهد شد که احزاب مخالف پا را فراتر گذاشته و موضوعاتی مانند برگزاری رفراندوم برای تغییر سیستم ریاستی به سیستم پارلمانی مطرح کنند و با فشار رسانه‌ها تحقق ببخشند.

این روزنامه‌نگار ترک از وجود دو خط قرمز برای اردوغان خبر داد و نوشت: یکی از این خط قرمزها تحویل سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه با وجود تهدیدات آمریکا و دیگری حفظ دامادش «برات آلبایراک» به عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه است.

سلوی در مقاله خود خبر داد که اردوغان از ماه سپتامبر سفرهای استانی خود را آغاز خواهد کرد و در شهرهایی که حزب عدالت و توسعه پیروز شده‌اند سخنرانی کرده و از مردم این شهرها تشکر خواهد کرد.

وی علت انتخاب ماه سپتامبر برای سفرهای استانی اردوغان را این‌گونه شرح داد: بر اساس اطلاعاتی که از داخل حزب عدالت و توسعه درز کرده است، زمان تأسیس حزب جدید عبدالله گل، علی باباجان و احمد داوداوغلو پاییز سال جاری عنوان شده است. به همین خاطر اردوغان تلاش خواهد کرد تا پیش از اعلام رسمی این حزب جدید از تمام توان خود برای جلوگیری از انشقاق حزب عدالت و توسعه از طریق میتینگ‌های سیاسی در میادین شهرها استفاده کند.

بخشی از یادداشت دیروز عبدالقادر سلوی به شرح زیر است:

در جلسه اردوغان با نمایندگان حزب عدالت و توسعه موضوعاتی مانند تأسیس حزب جدید مطرح می‌شود. اردوغان در مقابل درخواست تغییرات کابینه به شدت واکنش منفی نشان می‌دهد اما در مقابل خبر تأسیس حزب جدید، احساساتی شده و اعلام می‌کند: «از پشت به ما خنجر می‌زنند». اردوغان پیش از این در مورد اشخاصی که به دنبال تأسیس حزب جدید بودند گفته بود: «کسانی که سایه حزب عدالت و توسعه را به عنوان سایه خود تلقی می‌کنند به مانند بشکه توخالی زمین خواهند خورد و به تاریخ خواهند پیوست». در داخل حزب عدالت و توسعه کسانی هم هستند که تلاش می‌کنند در داخل حزب وفاق ایجاد کرده و علی باباجان و احمد داود اوغلو را به سمت اردوغان برگردانند. اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد چراکه اردوغان اخیراً با باباجان و داوداوغلو دیدار کرده و چون با آن‌ها به توافق نرسیده است راه مبارزه با آن‌ها برای جلوگیری از انشقاق در حزب عدالت و توسعه را انتخاب کرده است.