نگرانی 6 کشور عربی و غربی درباره لیبی

کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا، مصر و امارات متحده عربی در بیانیه‌ای درباره درگیری‌های اخیر در لیبی هشدار داده و خواستار توقف این درگیری‌ها شدند.

اخبار بین الملل_ به گزارش شبکه «ال.بی.سی» لبنان، شش کشور مذکور در این بیانیه، مشترکا خواستند که عملیات و هرگونه درگیری در اطراف شهر طرابلس، پایتخت لیبی سریعاً متوقف شود.

در این بیانیه در مورد تلاش‌های برخی «گروه‌های تروریستی» جهت سوء استفاده از خلأ سیاسی در لیبی، هشدار صادر شده است.

بیانیه شش کشور مذکور در حالی در مورد لیبی و پایتخت آن صادر می‌شود که این شهر از نیمه فروردین امسال، شدیدترین حملات نظامی را به خود دیده است و این برای اولین بار است که آن‌ها به صراحت از ضرورت توقف درگیری‌ها سخن می‌گویند.

ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به نیروهای «ارتش ملی لیبی» فروردین ماه گذشته در یک فایل صوتی از نظامیان تحت امر خود خواست حرکت به سمت طرابلس را که محل استقرار دولت وفاق ملی لیبی است، آغاز کنند. او این دولت را تروریست خواند و خواهان پایان دادن به حضور آن در پایتخت شد.

طی این مدت، طرفین با کمک نیروهای خارجی و دریافت تسلیحات از برخی کشورها با یکدیگر درگیر شده و این مسئله فرار ساکنان طرابلس و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر نظامی و غیرنظامی را در پی داشته است.

دولت وفاق ملی سال ۲۰۱۵ با حمایت آمریکا و اروپا بر اساس توافق الصخیرات در مغرب ایجاد شده و مأموریت آن، توافق بر سر سایر احزاب و گروه‌ها سیاسی لیبی جهت تشکیل دولت ملی و پایان دادن به درگیری‌های چند ساله در این کشور است.