به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی، ليو ويمين سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه (۱۵ اسفند) در نشستي خبري در پکن گفت که لي هواکسين، سفير پيشين اين کشور در سوريه قرار است روز سهشنبه عازم دمشق شود.

ویمین افزود: " با وجود این که شرایط بسیار پیچیده و متشنج است، چین همچنین معتقد است که یک راه‌حل سیاسی موجب برون‌رفت سوریه از بحران کنونی خواهد شد. "

سوریه از اواسط ماه مارس سال گذشته صحنه ناآرامی‌ها بوده است. صدها تن از جمله نیروهای امنیتی در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

لیو همچنین گفت: " در حال حاضر شرایط در سوریه رو به وخامت است و بیشتر جدی می‌شود. کشمکش‌ها میان طرف‌های مختلف در سوریه شدید است و جامعه بین‌المللی دیدگاه‌های متفاوتی درباره چگونگی رفع فوری بحران سوریه دارد. "

چین و روسیه ۱۵ بهمن(۴ فوریه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه ضدسوری را که از حمایت غرب برخودار بود، وتو و آن را " نامتوازن " توصیف کردند.

این پیش‌نویس قطعنامه خواستار استعفای بشار اسد، رییس جمهور سوریه و تسلیم قدرت به رهبران مخالف بود.

در همین حال، وزارت امور خارجه چین روز شنبه در بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر در جامعه بین‌المللی خواستار عدم مداخله در امور داخلی سوریه به بهانه‌های بشردوستانه شد و بر تعهد خود به حمایت از حق حاکمیت، استقلال و اتحاد دمشق تاکید کرد.

چین معتقد است بحران سوریه می‌تواند از راه گفت‎وگوی مسالمت‌آمیز حل شود.

گروههاي مخالف و کشورهاي غربي، کشتارهاي اخير در ناآراميهاي سوريه را به نيروهاي مسلح اين کشور نسبت ميدهند؛ اين در حالي است که دمشق شورشيان، خرابکاران و گروههاي مسلح را عامل خشونتهاي خونين اين کشور ميداند.