مشاور ترامپ: اقدام ترکیه در خرید اس-۴۰۰ غیرقابل قبول است

یک رسانه روس در گزارشی به نقل از دو چهره شناخته شده آمریکایی به تازه‌ترین مخالفت‌های آمریکایی‌ها با اقدام ترکیه در خرید سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» پرداخته است.

اخبار بین الملل_ به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «جک کین» قائم مقام ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ که «مشاور مستقل» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است، در یک مصاحبه هشدار داده که اقدام ترکیه در خرید اس ۴۰۰ روسیه، تهدید برای ثبات کشورهای عضو ناتو است.

این ژنرال چهارستاره بازنشسته، به روزنامه «تایمز» انگلیس گفت: «خرید اس-۴۰۰ عملا چالشی در برابر سیاست ناتو در مخالفت با استفاده از سامانه‌های نظامی روسی است و این کار، اقدامی غیرقابل قبول است».

این آمریکایی ۷۶ ساله، اقدام دولت ترامپ در قطع مشارکت ترکیه در برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ را اقدامی درست خواند، اما درباره تبعات جدا شدن بیشتر ترکیه از ناتو هشدار داده است.

«جک کین» مشاور دونالد ترامپ و ژنرال بازنشسته آمریکایی

کین با اشاره به اینکه ترکیه تنها کشور اسلامی عضو ناتو است، افزود: «(این کشور) مسیر دسترسی ناتو به خاورمیانه و آسیا است و کشوری است که در ائتلاف (ناتو) در استراتژیک‌ترین منطقه واقع شده است.»

از سوی دیگر، «اریک ادلمن» سفیر پیشین آمریکا در ترکیه با اشاره به تنش‌ها بر سر خرید اس-۴۰۰ تاکید کرد که واشنگتن و آنکارا در حال ورود به یک «بحران جدی، عمیق و ادامه‌دار» هستند.

به ادعای او، «ترکیه مدت زمانی است که متحد قابل اتکایی در ناتو نبوده است، اما مکانیسمی برای خارج کردن متحدان بد (از ناتو) وجود ندارد».

سفیر اسبق واشنگتن در آنکارا در اظهاراتی انتقادی از وضعیت سیاسی کنونی در ترکیه گفته است: «یک ترکیه کاملا دموکراتیک می‌تواند متحدی قوی برای آمریکا و ناتو باشد و باید هم اینگونه باشد».

این اظهارنظرها در حالی مطرح شده که به دنبال آغاز روند تحویل اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه از ۲۱ تیرماه جاری، ناتو علیه این اقدام موضع گرفته و آمریکا هم ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته است