نگاه مسکو به مسئله یمن تغییر کرده است

«محمد عبدالسلام»، رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات سوئد و سخنگوی جنبش انصارالله یمن از تغییر در نگاه روسیه به مسئله این کشور خبر داد.

اخبار بین الملل_ او که به همراه هیأتی از دیروز (سه‌شنبه) وارد مسکو، پایتخت روسیه شده است، بعد از دیدار با مقام‌هایی از این کشور گفت که «احساس می‌کنیم روسیه در ارتباط با چشم‌انداز ملی [در یمن] به درک و فهمی به مراتب بهتر از گذشته رسیده است».

سخنگوی انصارالله یمن افزود: «روسیه چشم‌انداز ما در تمسک به مواجهه با حملات [سعودی و اماراتی] آن هم در چارچوب شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی یمن را می‌فهمد».

عبدالسلام گفت که هیأت همراه او در دیداری‌هایی که در مسکو داشته، مسائل سیاسی و تحرکات سازمان ملل و توافق سوئد را با وزارت خارجه روسیه بررسی کرده است.

هیأت یمنی امروز (چهارشنبه) با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده رئیس‌جمهور در امور غرب آسیا دیدار کرده است.

شبکه المسیره یمن به نقل از خبرگزاری «سبأ» گزارش داد که در دیدار بین هیأت یمنی و بوگدانوف، به اهمیت نقش روسیه در آرام کردن اوضاع متشنج منطقه و جلوگیری از افزایش هرگونه تنش، به دلیل اینکه یمن منطقه مهمی بوده و آماده  حرکت به سوی آرامش در منطقه است، اشاره شد.

بر اسا این گزارش، طرفین در مورد موانع و مشکلاتی که طرف سعودی و اماراتی در برابر اجرای توافق استکهلم ایجاد می‌کند، رایزنی کردند.

نمایندگان انصارالله و دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن) که مورد حمایت غرب و دولت سعودی است، ۱۸ دسامبر گذشته در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند.

دولت نجات ملی بارها اعلام کرده است که طرف سعودی و اماراتی با اقدامات خود در منطقه الحدیده، این توافق را نقض کرده‌اند. سازمان ملل هم در گزارش‌های مداومی که اخیرا در مورد روند اجرای توافق مذکور ارائه کرده، بر تعهد و پایبندی انصارالله به توافق سوئد اذعان کرده است.