ارسال سلاح‌های استرالیایی به عربستان سعودی

در همان هفته‌ای که دادگاه‌های انگلیس صادرات سلاح‌های این کشور به عربستان سعودی را غیرقانونی اعلام کردند، محموله‌ای عظیم از سامانه‌های تسلیحات راه دور ساخت کشور استرالیا به عربستان سعودی و امارات فرستاده شده‌اند.  

اخبار بین الملل_ به نوشته روزنامه گاردین عکس‌هایی که به صورت مخفیانه گرفته شده‌اند نشان می‌دهند که خریداران این سلاح‌ها عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند که به جنایت‌های جنگی در یمن متهم شده‌اند. 

روزنامه گاردین می‌گوید مسئله قابل توجه دیگر درباره ارسال این سلاح‌ها این است که سازندگان آنها با لحنی مفتخرانه از «کشنده بودن» آنها در میادین جنگ سخن گفته‌اند.

برچسب‌های نصب‌شده روی پالت‌هایی که ماه ژوئن برای وزارت کشور عربستان سعودی (اداره امور تسلیحات و مواد منفجره) ارسال شده‌اند نشان می‌دهد فروشنده این سلاح‌ها کمپانی «اوربیتال ATK» است که در آمریکا مستقر است. این شرکت، تجهیزات ساخته شده توسط شرکت استرالیایی  «Electro Optics Systems» (یا شرکت EOS) را به فروش می‌رساند. 

شرکت EOS عرضه‌کننده سامانه‌های تسلیحاتی بوده که تحویل نیروهای مسلح امارات شده‌اند. 

ایستگاه‌های تسلیحاتی کنترل از راه دور «R۴۰۰s» به توپ‌های کوچک، سلاح‌ها و موشک‌ اندازها اجازه می‌دهد بر روی خودروهای نظامی و سبک نصب شده و به‌صورت از راه دور کنترل شوند.

نگرانی گسترده‌ای از صادرات سلاح به سعودی‌ها و دیگر کشورهای درگیر در جنگ یمن در میان کشورهای مختلف دیده می‌شود.

جنگ یمن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، عامل ایجاد بدترین بحران انسانی در جهان بوده است. عربستان سعودی و متحدانش به جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان متهم هستند. حدود سه میلیون نفر در نتیجه این جنگ بی‌خانمان شده و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز کشته شدند.

«بن گرین» رئیس اجرایی EOS، سال گذشته میلادی در مصاحبه‌ای سیستم‌های تسلیحاتی کنترل از راه دور را عامل ایجاد تغییر در معادلات بازی یاد کرد.

شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» سال گذشته افشا کرد این شرکت قصد داشته معامله‌ای برای ارسال سلاح به آن‌سوی آب‌ها انجام دهد. این شبکه هویت خریداران را افشا نکرد اما مدعی شد هیچ‌کدام از این محصولات در جنگ یمن به کار گرفته نشدند.

دولت استرالیا با دفاع از معاملات تسلیحاتی گفت، برای هر مجوز اعطا شده، احتمال نقض حقوق بشر و سایر تعهدات بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ادعایی که دولت انگلیس که یکی دیگر از صادرکنندگان تسلیحات به ائتلاف به رهبری سعودی‌ها است، مطرح کرد اما در نهایت دادگاه این کشور، صدور تسلیحات به این ائتلاف را ممنوع اعلام کرد.

دولت انگلیس از دادگاه درخواست کرده است جلسه تجدید نظر تشکیل دهد. درخواستی که با موافقت دادگاه و اعتراض فعالان حقوق بشر در انگلیس مواجه شد.

با این حال دولت استرالیا اعتراف کرد پس از خروج سلاح‌ها از این کشور، تحقیقی در مورد این‌که سلاح‌ها در چه عملیات‌هایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند انجام نداده است. 

این گزارش در شرایطی منتشر شده که در آمریکا ۲۲ قطعنامه در مخالفت با فروش این تسلیحات به کشورهای عربی به سنا معرفی شدند. هر کدام از این قطعنامه‌ها برای ابطال یکی از قراردادهایی است که دولت آمریکا برای فروش سلاح به عربستان سعودی بر اساس اعلام وضعیت اضطراری صادر کرده است. نمایندگان مجلس سنا بعد از چندین هفته مذاکره، موافقت کردند تنها سه رأی‌گیری برای تصویب تمامی این قطعنامه‌ها برگزار کنند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز (پنجشنبه) سه قطعنامه کنگره این کشور را که خواستار جلوگیری از فروش «اضطراری» سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند وتو کرد. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد نهاد قانونگذار آمریکا از حمایت دو سوم اعضا برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار باشد.