طرح دیگر آمریکا برای پیشبرد معامله قرن

«جراد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ امروز (چهارشنبه) قرار است وارد سرزمین اشغالی شده و با نتانیاهو دیدار کند. از کوشنر بعنوان طراح اصلی و پیشبرنده طرح موسوم به «معامله قرن» یاد می‌شود.

اخبار بین الملل_ به نوشته پایگاه خبری «المدن»، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی نوشته است که مشاور ترامپ قصد دارد پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، عازم چند کشور عربی شده تا پیشنهادی را از سوی دونالد ترامپ به آن‌ها ارائه کند.

طبق این گزارش، «جرد کوشنر» از سران کشورهای عربی خواهد خواست تا به دعوت رئیس‌جمهور آمریکا در سپتامبر آینده در کمپ دیوید گرد هم آیند و این دعوتی است که رهبران عرب به سختی می‌توانند به آن پاسخ منفی دهند.

یک منبع سیاسی در واشنگتن به این روزنامه اسرائیلی گفت: «در این نشست که قرار است پیش از انتخابات پارلمانی (کنست) در ماه سپتامبر برگزار شود. ترامپ محتوای برنامه خود برای صلح را ارائه خواهد کرد.»

او همچنین گفت که برگزاری چنین نشستی در این تاریخ غیر مرتبط با تبلیغات انتخاباتی نتانیاهو و همچنین کارزار انتخاباتی شخص ترامپ نیست.

به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، پیشنهاد برگزاری چنین نشستی در کمپ دیوید برای اولین بار از سوی «ران دریمر» سفیر اسرائیل در واشنگتن و با هماهنگی نتانیاهو به ترامپ داده شده است و نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی در این نشست حضور نخواهد داشت تا رهبران کشورهای عربی بتوانند آسوده خاطر در کمپ دیوید حاضر شوند.

این روزنامه اسرائیلی افزود: در خلال این کنفرانس، ترامپ طرح خود را بدون ورود به جزئیات آن ارائه خواهد داد؛ بدین گونه که خواهد گفت: «تشکیلات سیاسی فلسطینی آری اما ضرورتی برای تشکیل کشور فلسطینی نیست. همچنین فلسطینی‌ها باید در قدس شرقی حضور داشته باشند اما لزوما قدس شرقی نباید پایتخت فلسطینی‌ها باشد.»

در این راستا «یدیعوت آحارانوت» نوشت که طرح کابینه اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه برای ساخت ۷۱۵ واحد مسکونی برای فلسطینی‌ها با هدف تسهیل مأموریت «جرد کوشنر» برای اقناع رهبران عرب تصویب شده است.

طبق طرح کابینه صهیوینستی، ۷۱۵ واحد مسکونی در منطقه «ج» در کرانه باختری در ازای تخریب صدها خانه فلسطینی‌ها در «صور باهر» در نزدیکی شهر قدس ساخته خواهد شد. (منطقه «ج » به مناطقی می‌گویند که طبق قرارداد اسلو به طور کامل تحت اداره رژیم صهیوینستی است و ۶۱ درصد کرانه باختری را تشکیل می‌دهد.)

نشریه «ونیتی فیر» آمریکا نیز نوشته است که هدف از سفر «جرد کوشنر» به کشورهای غرب آسیا اقناع این کشورها در خصوص برنامه اقتصادی ترامپ برای صلح [سازش] در غرب آسیاست.

یک مقام آمریکایی به این نشریه گفت که لزومی ندارد کشورهای عربی پولی خرج کنند یا لازم باشد به یک توافق سیاسی دست نائل آمد؛ بلکه کمترین تعهد این کشورها به طرح اقتصادی ترامپ می‌تواند نتایج بسیار خوبی را در پی داشته باشد.

او همچنین خبر داد که مشاور ترامپ در سفر به کشورهای عربی در خصوص میزان پولی که می‌توانند هزینه کنند رایزنی خواهد کرد و اینکه دولت ترامپ تمایل بالایی به همراه کردن رهبران این کشورها با خود دارد. به گفته وی طرح سیاسی آماده است اما رونمایی از آن به خاطر شکست نتانیاهو در انتخابات پیشین پارلمانی تا برگزاری دوباره انتخابات به تعویق افتاده است.