چالشی بی‌سابقه برای اردوغان

احمد داووداوغلو، نخست وزیر پیشین ترکیه در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز آمریکا اظهار کرد: حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم به ریاست اردوغان در پی افزایش اختلافات داخلی دچار یاس و ناامیدی شده است و دور شدن این حزب از ارزش‌های اصلی‌اش موجب نارضایتی گسترده پیشگامان این حزب تا چهره‌های برجسته آن شده است.

اخبار بین الملل- داووداوغلو گفت: حزب عدالت و توسعه پیش از این عدالت، آزادی و آزادی اندیشه و بیان را ارزشمند می‌دانست اما در سه سال گذشته متوجه شدیم که این ارزش‌های اصلی که ما همواره به آنها احترام می‌گذاشتیم نادیده گرفته شده‌اند.

داووداوغلو که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به عنوان نخست وزیر ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه و نیز از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ به عنوان وزیر خارجه مشغول به فعالیت بود، گفت: تضعیف نهادهای مختلف ترکیه رو به افزایش است و انتقال به ساختار ریاست جمهوری که موجب شده اردوغان به شکل بی‌سابقه‌ای قدرت به دست بیاورد، به نهادهای اصلی ترکیه آسیب وارد کرده است.

نخست وزیر پیشین ترکیه با وجود اینکه هنوز عضو حزب عدالت و توسعه است، تاکید کرد، احتمال دارد برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید از عدالت و توسعه جدا شود که این به معنای اختلاف بزرگتری در این حزب خواهد بود که در حال حاضر یاس و ناامیدی گسترده بر آن حاکم شده است.

وی هیچ تاریخ دقیقی را برای ایجاد حزب جدید تعیین نکرد و تنها گفت: همچنان نسبت به اجرای اصلاحات در داخل حزب عدالت و توسعه احساس مسؤولیت می‌کند اما امید زیادی ندارد.

نخست وزیر پیشین ترکیه افزود: ما به روحیه جدیدی متکی بر شفافیت و آزادی و اظهار نظر بدون ترس نیاز داریم، تا زمانی که از اندیشیدن و صحبت کردن نگران باشیم هیچ گونه راه حلی محقق نمی‌شود.

داووداوغلو از مهمترین اعضای حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود او پیشتر به عنوان هم‌پیمان جدی اردوغان شناخته می‌شد و در سخنرانی استعفای خود تعهد داد تا آخرین نفس روابط قوی خود با اردوغان را حفظ کند.

اتفاقات یک سال اخیر ترکیه راه جدیدی را در پیش گرفته‌اند به شکلی که داووداوغلو در کنار علی باباجان، یکی از بنیانگذاران عدالت و توسعه به بزرگترین منتقد داخلی عملکرد این حزب پس از شکست دردناک آن در انتخابات محلی تبدیل شد.

فایننشال تایمز نوشت، انتقادات فعالان پیشین حزب همانند داووداوغلو و باباجان و قصد آنها برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید یک چالش بی‌سابقه برای اردوغان محسوب می‌شود به ویژه در شرایطی که او با مشکلات اقتصادی بزرگ و اختلافات شدید در روابط خود با غرب مواجه است.

اردوغان از این تحولات به ویژه احتمال چند دستگی در حزب خود خشمگین شد و تهدید کرد، "کسانی که در چنین خیانتی شرکت می‌کنند هزینه سنگینی را متحمل خواهند شد".