اتحادی برای درهم شکستن مقاومت

سرویس بین الملل افکار نیوز - خاورمیانه به علت موقعیت استراتژیک خود همواره کانون تحولات مهم بین المللی بوده اما از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون این منطقه شاهد تحولاتی بوده که به رغم گذشت بیش از یک سال از آن هنوز این تحولات و حواشی آن ادامه داشته و علاوه بر کشورهای خاورمیانه کشورهای دیگری را نیز درگیر خود کرده است.

در میان تحولات متعدد خاورمیانه موضوع سوریه موردی است که موجب شکل گیری ائتلاف های جدیدی در منطقه شده ائتلاف هایی که در یک سوی آن چین، روسیه، ایران و محور مقاومت و در سوی دیگر آن ترکیه، عربستان، قطر و کشورهای غربی قرار گرفته اند.

هرچند بسیاری تلاش دارند تا موضوع سوریه را همانند تحولات شکل گرفته در کشورهایی که شاهد شکل گیری بیداری اسلامی در آنها بودیم جلوه دهند اما تفاوت های اساسی موجود میان تحولات سوریه و کشورهایی چون بحرین و …موجب می شود تا موضوع سوریه با بحثبیداری اسلامی تفاوت داشته باشد. از زمان آغاز ناآرامی های درسوریه تعدادی از کشورهای خاورمیانه به همراه کشورهای اروپایی و آمریکا تلاش خود را برای سرنگون کردن حکومت بشار اسد آغاز کردند.

در این راه فرضیه ها و روش های مختلفی برای سرنگون کردن اسد مطرح شد که مهمترین آن را می توان بصورت استفاده از مدل لیبی، یعنی گرفتن یک شهر در ابتدا و سپس استفاده زا آن برای گرفتن کل کشور بیان کرد. اما در این میان کشورهای مخالف حکومت بشار اسد هدف دیگری را نیز دنبال می کرد و تغییر حکومت در سوریه فاز اول آن به حساب می آمد.

این کشورها به دنبال شکستن محور مقاومت در منطقه و منزوی کردن ایران بودند. " کمال قلیچدر اوغلو " رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه(مهمترین حزب مخالف اردوغان) یکی از نخستین افرادی بود که با انتقاد از عملکرد آنکارا در قبال سوریه، نسبت به اهداف پشت پرده مخالفان اسد هشدار داد. وی در هشدار خود گفته بود: توطئه ای علیه ایران در خاورمیانه در جریان است و تلاش می کنند تا سوریه را از یک کشور حامی ایران به مکانی برای اسرائیل و حامی آن تبدیل کنند و البته این یک بخش کوچک از توطئه ای بزرگ است. هدف انزوای ایران در خاورمیانه است. غرب اگر دولت فعلی سوریه را سرنگون و یک حکومت حامی اسرائیل در آن روی کار بیاورد به هدف خود رسیده است.

این تنها قلیچداراوغلو نبود که نسبت به شکل گیری این توطئه هشدار می داد. بلکه برخی از کارشناسن و رسانه های خبری نیز در این باره به اظهار نظر می پرداختند برای مثال آسوشیتدپرس در گزارشی به رویکرد اعراب حاشیه خلیج فارس در قبال سوریه اشاره می‌کند و می نویسد: رویکرد جمعی کشورهای عربی از جمله عربستان در راستای تحت فشار قراردادن ایران و ضربه به جریان مقاومت است.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: سقوط رژیم بشار اسد در سوریه می تواند روابط گرم ایران را با این کشور از بین برده و نفوذ ایران را که از طریق عراق به سوریه تحت حاکمیت علوی ها ختم می شود و به آن " هلال شیعی " گفته می شود از بین ببرد و کریدوری جدید از عربستان سعودی تا اردن و سوریه را که تحت حاکمیت سنی‌ها خواهد بود ترسیم کند. این روند همچنین می تواند مانع کمک‌های ایران به نیروهای مقاومت در لبنان و جناح های ضد اسرائیلی شود و اقدام عربستان سعودی و دیگر همپیمانان نظیر قطر در ارسال اسلحه به شورشیان در سوریه گام بزرگ دیگری در برنامه جاه طلبانه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تغییر شرایط خاورمیانه است.

اما تلاش دشمنان مقاومت برای منزوی کردن ایران فقط به سوریه ختم نمی شود و آنها برنامه دیگری را نیز با مجری گری قطر در دست اجرا دارند و آن تطمیع رهبران حماس است. درهمین رابطه قطر در ماه های اخیر تلاش کرده تا به نوعی به رهبران حماس نزدیک شود. از سوی دیگر انتشار شایعاتی مبنی بر تصمیم حماس برای خروج از سوریه و تغییر مکان دفتر سیاسی خود نیزفاز دیگری از تلاش های دشمنان مقاومت برای درهم شکستن محور مقاومت بود.

همچنین انتشار خبرهایی درباره ارائه کمک های مالی از سوی ترکیه و قطر به حماس و در کنار آن کاهش کمک های ایران به این جنبش نیز از تاکتیک هایی بود که برای دور کردن حماس از ایران دنبال می شد. برهمین اساس اگردشمنان مقاومت، که این محور را مانعی اصلی در تحقق خواسته های خود در منطقه می بینند بتوانند این محور را شکسته و به قول استراتژیست های غرب " بازوهای ایران " را قطع کنند توانسته اند به خواسته خود برسند.

این تلاش ها در کنار افزایش فشار های دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران موجب شده تا طرح شکستن محور مقاومت و منزوی کردن جمهوری اسلامی بیش از گذشته آشکار شود. اینکه چرا این کشورها به دنبال شکسشتن محور مقاوومت هستند خود نیاز به گشودن فصل های دیگری دارد اما بطور خلاصه می توان اینگونه گفت که مخالفت ایران با تک قطبی شدن جهان، حمایت از ملت های مظلوم، تلاش برای گسترش اسلام واقعی، استکبار ستیزی، تلاش برای افزایش توان علمی و … از دلایل اصلی مخالفان برای درهم شکستن محور مقاومت به رهبری ایران است.

انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین وقایع تاریخ معاصر است و دورهای جدید را در تاریخ ملتها، منطقه و جهان رقم زد، واقعهای که با صبغهای مذهبی بشارت استقلال و آزادی از نیروهای استکبار، بازیابی وحدت امت، برانگیختن نیروهای خفته و حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین را سر میدهد. قدر مسلم آنست که چیزی که در ایران هدف مخالفت و دشمنی غرب قرار گرفته، همان چیزی است که ما از غرب در قبال تجربههای رشد فنآوریهای خود دیدهایم، این اقدامات با هدف انزوای نظام و جدایی آن از ملت و جامعهاش انجام میشود.