اتهام پاکستان به هند درمورد استفاده از بمب‌های خوشه‌ای+ عکس

ارتش پاکستان طی یک بیانیه‌ و با انتشار تصاویری هند را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در منطقه کنترل مرزی در کشمیر متهم کرد.

اخبار بین الملل_ در بیانیه ارتش پاکستان آمده است: «ارتش هند از روی عمد برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در امتداد خط کنترل مرزی از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند. این اقدام در شب ۳۰ و ۳۱ ژوئیه صورت گرفته که نقض قوانین بین‌المللی است».

در ادامه این بیانیه، ارتش پاکستان از جامعه بین‌المللی خواسته به این مسئله توجه بیشتری نشان دهد. این بیانیه می‌افزاید: «به دلیل تاثیر شدید این گونه از بمب‌ها بر غیرنظامیان، طبق کنوانسیون مهمات خوشه‌ای استفاده از آن‌ها ممنوع است. این تجاوز آشکار هند علیه همه هنجار‌های بین‌المللی، شخصیت واقعی ارتش این کشور و جایگاه اخلاقی آن‌ را افشا می‌کند. زمان آن فرا رسیده است تا جامعه بین‌المللی به این نقض آشکار قوانین از سوی هند و استفاده از مهمات خوشه‌ای علیه شهروندان بی‌گناه توجه کند».

بنابر این بیانیه، ارتش هند در شب ۳۰ و ۳۱ ژوئیه شهروندان دره «نیلوم» را که شامل زنان و کودکان می‌شدند با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار داده که در نتیجه آن دو نفر جان باخته و یازده نفر زخمی شدند. به همراه این بیانیه تصاویری از این حملات منتشر شده است.

پاکستان

بمب

اصطلاح «خط کنترل» به مرز کنترلی نظامی میان هند و پاکستان اطلاق می‌شود که بخش‌هایی از ایالت جامو و کشمیر را تحت کنترل دارد. این خط یک مرز بین‌المللی محسوب نمی‌شود، اما در عمل یک مرز است.

بیانیه ارتش پاکستان یک روز پس از آن منتشر می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر تبادل آتش سنگین میان دو کشور در منطقه «باراملا» در شمال کشمیر انتشار یافت. به دنبال این وقایع، هند تصمیم گرفت نیرو‌های نظامی بیشتری را به مرز پاکستان اعزام کند. بنابر گزارش‌ها، در دوم اوت، ۲۸ هزار نفر از نیرو‌های مسلح هند در منطقه جامو و کشمیر مستقر شدند. بعلاوه آنکه ۱۰ سرباز دیگر نیز هفته گذشته به بخش تحت کنترل دهلی نو در کشمیر اعزام شده بودند.

هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷ که این منطقه از زیر سلطه انگلیس خارج شد، وارد جنگ‌های متعددی شدند. دو طرف در نهایت در سال ۲۰۰۳ توافق کردند که آتش‌بس اعلام کنند. از آن زمان تاکنون، هر دو کشور همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده و بی‌ثباتی در منطقه ادامه داشته که این خود منجر به ظهور گروه‌های تندروی متعدد در این منطقه شده است.

تنش‌های اخیر در روابط اسلام‌آباد و دهلی‌نو پس از حادثه تروریستی ۱۴ فوریه امسال در کشمیر به وجود آمد که گروه موسوم به جیش المحمد در پاکستان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت. در این حادثه ۴۰ نیروی نظامی هند جان خود را از دست دادند. به دنبال آن، دو کشور حریم هوایی خود را به روی پرواز‌های غیرنظامی بستند.