قطع همکاری چین با پلیس فرانسه

نشریه لوموند به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد در پی اقدام فرانسه مبنی بر اعطای پناهندگی سیاسی به همسر منگ هونگوی، رئیس سابق پلیس بین الملل، اینترپل، مقامات چینی به صورت یکجانبه تصمیم گرفتند همکاری پلیسی خود را با فرانسه قطع کنند.

اخبار بین الملل_ لوموند نوشت: چین اواخر ژوئیه در پیامی به وابسته امنیت داخلی سفارت فرانسه در پکن اعلام کرد که چین به صورت یکجانبه هرگونه همکاری را با دولت فرانسه در زمینه پلیسی متوقف می‌کند که این اقدام زمینه‌های وابسته به امنیت را نیز شامل می‌شود.

این تصمیم احتمالا با اعطای پناهندگی سیاسی از سوی فرانسه به گریس منگ، همسر رئیس سابق اینترپل در ارتباط است.

منگ هونگوی، رئیس سابق پلیس بین الملل در چین به اتهام فساد تحت پیگرد است. پیشتر چین به فرانسه بابت اعطای پناهندگی سیاسی به همسر رئیس سابق اینترپل هشدار داده بود.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفته بود: «اگر همسر منگ هونگوی درخواست پناهندگی سیاسی از فرانسه کرده باشد‌، این سوءاستفاده کامل از فرآیند‌های قانونی در فرانسه به شمار می‌رود.»

گریس منگ همچنین از احتمال ربوده شدن خود ابراز نگرانی کرده بود به همین دلیل وی از محافظت بیشتر نیرو‌های پلیس در فرانسه برخوردار شده است.

منگ هونگوی، معاون سابق وزیر امنیت داخلی چین و رئیس سابق پلیس بین الملل اواخر سپتامبر هنگام بازگشت به کشورش ناپدید شد. ده روز بعد پکن از بازداشت این مقام سابق خبر داد. هفتم اکتبر او از سمت خود استعفا و پکن اعلام کرد در چارچوب پرونده فساد و به ویژه به دلیل دریافت رشوه درباره این فرد تحقیق می‌کند.