سفیر آمریکا از حضور نظامیان این کشور در عراق دفاع کرد

«متیو تولر» سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد امروز (یکشنبه) در توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت که این حضور طبق درخواست بغداد است.

اخبار بین الملل_ وی مدعی شد که «حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر اساس درخواست دولت و سران عراق است».

سفیر آمریکایی که با پایگاه خبری «الغد پرس» گفت‎وگو می‎کرد، مدعی شد: «مسئولان عراق برای عدم بازگشت داعش به کشورشان و آمورش نیروهای عراقی، همواره برای ضرورت وجود نیروهای ما تاکید دارند».

متیو تولر اظهار داشت که «حضور ما بخشی از توافق بین‎المللی است و لذا نیروهای ما در عراق باقی خواهند ماند».

این اظهارات سفیر آمریکا در عراق در حالی مطرح می‌‌شود که بحث اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور مطرح است و بسیاری از جریان‎های سیاسی عراق علنا مخالفت خود را با این حضور آمریکایی اعلام کردند.

بسیاری از گروه‌های عراقی اعلام کرده‌اند که طرح خروج نیروهای آمریکایی به صورت جدی در پارلمان مطرح خواهد شد.

در همین ارتباط، جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر در تاریخ ۲۲ بهمن ماه گذشته از توافق با ائتلاف فتح به رهبری «هادی العامری» برای خروج تمامی نیروهای بیگانه از عراق خبر داد.

در این راستا، «مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در تاریخ ۲۰ بهمن به خبرگزاری «المعلومه» این کشور گفت که این کمیسیون موفق به جمع آوری امضای ۷۰ نماینده عراقی جهت طرح پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی شده است.

مقوله لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق که مدت‌هاست به صورت پراکنده در محافل عراقی وجود دارد، پس از سخنان چند ماه پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شکل جدی به خود گرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق، رصد تحرکات ایران در منطقه است که این سخن واکنش گروه‌ها و احزاب عراقی را برانگیخت.

ترامپ بهمن ماه گذشته هنگام حضور در پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار همچنین گفته بود که به هیچ عنوان قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند که این اظهارات وی نیز اعتراض محافل سیاسی و مردمی عراق را به همراه داشت و خواستار پایان حضور نظامی آمریکایی‌ها در خاک کشورشان شدند.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا که از سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش در سوریه و عراق حضور دارد، اخیرا به کشتن دست‌کم ۱۳۲۱ غیرنظامی در این دو کشور اعتراف کرده است.