الفتح: اظهارات سفیر آمریکایی دخالت آشکار در امور عراق است

ائتلاف «الفتح» عراق دوشنبه شب به اظهارات دیروز «متیو تولر» سفیر ایالات متحده در بغداد واکنش نشان داد و از دولت عراق خواست تا مراتب اعتراض خود را به آقای تولر اعلام کند.

اخبار بین الملل_ «محمد البلدوای» عضو ائتلاف الفتح گفت که پارلمان و همچنین دولت عراق مخالف اظهارات سفیر آمریکا در بغداد درباره بقای نیروهای آمریکایی در این کشور است.

البلداوی گفت که این اظهارات تولر «تحریک‎آمیز و نقض صریح حاکمیت عراق است که باید برای حفظ حاکمیت این کشور به روش دیپلماتیک به آن پاسخ داد».

وی افزود: «تولر حق ندارد در امور امنیتی و سیاسی عراق دخالت کند و فعالیت وی فقط باید منحصر به امور دیپلماتیک باشد».

عضو ائتلاف الفتح از نخست‎وزیر عراق و وزارت خارجه این کشور خواست تا تولر را فرابخواند و مراتب اعتراض خود را اعلام کند.

 «متیو تولر» سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد دیروز (یکشنبه) در توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفته بود که این حضور طبق درخواست بغداد است.

سفیر آمریکایی که با پایگاه خبری «الغد پرس» گفت‎وگو می‎کرد، مدعی شد: «مسئولان عراق برای عدم بازگشت داعش به کشورشان و آمورش نیروهای عراقی، همواره برای ضرورت وجود نیروهای ما تاکید دارند».

مقوله لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق که مدت‌هاست به صورت پراکنده در محافل عراقی وجود دارد، پس از سخنان چند ماه پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شکل جدی به خود گرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق، رصد تحرکات ایران در منطقه است که این سخن واکنش گروه‌ها و احزاب عراقی را برانگیخت.