نتانیاهو: دولت راستگرا تشکیل می‌دهم نه «وحدت ملی»

 «بنیامین نتانیاهو» در اقدام غیرمعمول، در چارچوب اقدامات انتخاباتی، یک یادداشت در روزنامه دوست یهودی آمریکایی خود، «شلدون ادلسون» منتشر و در آن تصریح کرد که بعد از انتخابات دولتی راستگرا تشکیل می‌دهد نه دولت وحدت ملی.

اخبار بین الملل- ​ نتانیاهو در ابتدا یادداشتش در روزنامه « اسرائیل هیوم» نوشت: تعهد من روشن است. بعد از انتخابات دولت راست‌گرای قوی تشکیل خواهم داد که اسرائیل را تا سطوحی عالی رهبری و امنیت شهروند اسرائیلی را حفظ کند. این تعهد من به رأی دهندگان لیکود است؛ دولت وحدت ملی تشکیل نخواهد شد.

 این سخنان و مواضع بنیامین نتانیاهو در واکنش به تبلیغات انتخاباتی رقیب او آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» است که در آن شعار تشکیل دولت وحدت ملی بدون «حریدی»ها و احزاب راست دینی صهیونیستی سر داده و گفته است که «بنی گانتز» را برای نخست‌وزیری پیشنهاد می‌کند.

 لیبرمن در مدت اخیر جنگ لفظی شدیدی علیه حریدی‌ها آغاز کرده به طوری که نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد، این کار، در مقایسه با انتخابات آوریل گذشته، به جای پنج کرسی، ده کرسی به ارمغان خواهد آورد. 

سخنان نتانیاهو در حقیقت تشدید رقابت بر سر کسب آراء راست‌گراهای لائیک است که لیبرمن نیز دوست دارد به آن دست پیدا کند. نتانیاهو در این یادداشت همچنین نوشت، رأی‌دهنده اسرائیلی در انتخابات آتی تنها یک گزینه پیش رو خواهد داشت؛ یا دولت چپ ضعیف بی‌تجربه به ریاست یائیر لاپید و بنی گانتز انتخاب کند، یا دولت راست قوی به ریاست حزب لیکود و تحت رهبری من.

نتانیاهو با بیان اینکه «نباید اشتباهات انتخابات گذشته را تکرار کنیم»، نوشت: «هر کس که به لیکود رأی ندهد، اساساً به سقوط دولت راستگرا و صعود دولت چپ به ریاست لاپید و گانتز، رأی داده است». 

چهل روز دیگر تا انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی باقی‌مانده. قرار است در هفتم سپتامبر آینده انتخابات برگزار شود.

انتخابات قبلی که در نهم آوریل سال جاری (بیستم فروردین) برگزار شد به پیروزی احزاب راست هوادار نتانیاهو انجامید که موفق شدند ۶۵ از ۱۲۰ کرسی پارلمان را کسب کند اما نتانیاهو با آنکه از مهلت قانونی خود به طور کامل استفاده کرد نتوانست ائتلافی برای تشکیل دولت شکل بدهد. علت این ناتوانی نیز مخالفت لیبرمن با او بود. لیبرمن دلیل مخالفت خود را سلطه حریدی‌ها بر دولت پیشنهادی اعلام کرده بود.

در تاریخ رژیم صهیونیستی، اولین بار بود که حزب پیروز نتوانست کابینه تشکیل دهد. در پی این رخداد، «بنی گانتز» رهبر نمایندگان احزاب معارض در جلسه پارلمان، نتانیاهو را «شکست‌خورده» توصیف کرد. نتانیاهو پس از روشن شدن نتیجه رأی‌گیری، با بیان اینکه «تمام تلاشم را برای تشکیل کابینه انجام دادم»، وعده داد در انتخابات پیش رو نیز «کارزاری قدرتمند» ایجاد کرده و بار دیگر به پیروزی برسد.

او، لیبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسرائیل بیتنا» را مقصر اصلی ناکامی‌اش در تشکیل کابینه معرفی کرد و گفت لیبرمن اکنون به «سیاستمداری چپگرا» تبدیل شده که «اسرائیل را به انتخابات غیرضروری دیگری کشید». لیبرمن که از متحدان سابق نتانیاهو به شمار می‌آید، پیوستن به کابینه را به تحقق فهرستی از خواسته‌ها مشروط کرده بود، که نهایتا نتانیاهو نتوانست به آن عمل کند و روند تشکیل کابینه شکست خورد. نتانیاهو از اسرائیلی‌ها خواست دیگر به لیبرمن رأی ندهند.

شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، برخی امور را به تعویق انداخت، از جمله رونمایی از طرح «معامله قرن» که آمریکا برای سازش فلسطین با رژیم صهیونیستی تهیه کرده است. برای اعلام رسمی طرح معامله قرن، دولت آمریکا منتظر نتیجه انتخابات آوریل بود اما اکنون اعلام این طرح به تعویق افتاده و واشنگتن منتظر نتیجه انتخابات شهریور است. 


نتانیاهو و لیبرمن؛ پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)

 

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) بیست و نهم ماه می گذشته (هشتم خرداد) به انحلال خود و برگزاری انتخابات زودهنگام رأی داده بود. انتخابات زودهنگام نیز هفدهم سپتامبر (بیست‌وششم شهریور) برگزار خواهد شد.