تعداد کشته‌های انفجار هسته‌ای روسیه

«رزاتوم» آژانس انرژی اتمی دولتی روسیه، امروز اعلام کرد ۵ نفر از کارکنان این آژانس در یک انفجار که روز پنجشنبه در جریان آزمایش‌های یک سایت نظامی در شمال این کشور به وقوع پیوست جان خود را از دست دادند.

اخبار بین الملل_ در بیانیه رزاتوم آمده این حادثه در حین پشتیبانی مهندسی و فنی از «منابع انرژی ایزوتوپ» در یک سیستم نیروی محرکه مایع روی داد. جزئیات بیشتری در خصوص منابع انرژی ایزوتوپ و یا احتمال انتشار اشعه در بیانیه رزاتوم ارائه نشده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: سه نفر دیگر در این حادثه دچار آسیب‌دیدگی از جمله سوختگی شدند که در مراکز درمانی تحت مداوا هستند.

پیش از این مقامات روسیه اعلام کرده بودند پنجشنبه در انفجار موتور یک موشک با پیشرانه مایع در یک سایت آزمایشی در منطقه آرخانگلسک دو نفر جان باختند و در شهر همجوار سطح تشعشعات هسته‌ای افزایش یافته است. آن‌ها گفتند بخشی از یک خلیج در دریای سفید را مسدود کرده‌اند. با این حال، بنابر تحقیقات رویترز، اطلاعات حمل و نقل دریایی از بندر آرخانگلسک نشان می‌دهد این منطقه از یک ماه پیش بنا به دلایل نامعلومی بسته شده است.

رسانه‌های منطقه‌ای نیز از خرید مقادیر زیادی قرص ید توسط ساکنان این منطقه به منظور کاهش اثرات تشعشعات هسته‌ای خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه نیز جزئیات بسیار کمی از این حادثه ارائه کرده است. با آنکه در ابتدا گفته می‌شد هیچ ماده شیمیایی مضری به اتمسفر منتشر نشده و سطح تابش بدون تغییر بوده است، مقامات شهر سورودونسک افزایش جزئی تابش را گزارش دادند، اما اعلام کردند سطح تابش به زودی به سطح عادری بازمی‌گردد.

روزنامه کومرسانت به نقل از یک افسر نیروی دریایی ناشناس نوشت این حادثه ممکن است در یک سایت آزمایشی در دریا رخ داده و انفجار موشک ممکن است سبب نشت سوخت سمی شده باشد. کارشناسان هسته‌ای آمریکا گفتند ممکن است این انفجار و انتشار اشعه در پی آن در حین آزمایش موشک کروز با سوخت هسته‌ای رخ داده باشد.

رسانه‌های روسی نیز اعلام کردند انفجار موتور موشک ممکن است در منطقه آزمایش تسلیحاتی در نزدیکی روستای «نیونکسا» باشد. این منطقه برای آزمایش تسلیحاتی مانند موشک‌های بالستیک و کروز که مورد استفاده نیروی دریایی روسیه است به کار می‌رود.

سازمان غیردولتی «صلح سبز» به استناد داده‌های نهاد‌های بحران اعلام کرد گفته می‌شود سطح تشعشعات در سورودوینسک که در حدود ۱۸ کیلومتری نیونکسا قرار دارد به ۲۰ برابر حالت عادی رسیده است.