مکرون میانجی می‌شود

یک مقام دولت فرانسه سه شنبه از سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به این کشور و دیدار با رئیس جمهور فرانسه خبر داد.

اخبار بین الملل_ به نوشته خبرگزاری «رویترز» این مقام فرانسوی در این زمینه اظهار داشت که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به دنبال ترغیب همتای روس خود در هفته آینده و به هدف از سرگیری مذاکرات صلح با اوکراین است.

بر اساس این گزارش، پوتین برای برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه پیش از برگزاری نشست جی-7، در 19 اوت (دوشنبه 28 مرداد) به تفرجگاه ماکرون در جنوب فرانسه سفر می‌کند.

چندی قبل نیز «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور جدید اوکراین خواستار مذاکرات مجدد صلح با پوتین شد. رئیس‌جمهور اوکراین  ماه گذشته با انتشار  فیلمی در فیسبوک، پیشنهاد داد که با میانجیگری سران آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه نشستی بین او و همتای روس او در شهر «مینسک» برگزار شود.

زلنسکی در این فیلم اظهار داشت: «می‌خواهم ولادیمیر پوتین را مخاطب قرار دهم. آیا ما نیاز به صحبت کردن داریم؟ بله، ما به این کار نیاز داریم. بیا درباره اینکه "کریمه" متعلق به چه کسی است و چه کسانی نباید در "دونباس" باشند، صحبت کنیم.»

درگیری بین نیروهای روس و اوکراینی از سال 2014 تاکنون حدود 13000 کشته برجای گذاشته  و در حالی که توافق آتش‌بس از سوی فرانسه و آلمان به درگیری بین اوکراین و روسیه در سال 2015 پایان داد، ولی کماکان درگیری‌های کوچک هنوز هم ادامه دارد.

به نوشته رویترز، این مقام فرانسوی درباره سفر آتی پوتین به  فرانسه گفت: «به گفت‌وگوهای خود با پوتین قبل از برگزاری نشست جی-7 ادامه می‌دهیم و تلاش‌های خود را در مورد ابهام اوکراین در خصوص گروه نرماندی شدت خواهیم بخشید. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز پیشنهادهایی ارائه داد و ما فکر می‌کنیم که رئیس جمهور روسیه نیز باید به طرز دلگرم کننده‌ای واکنش نشان دهد.»

گروه نرماندی شامل فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه می‌شود اما سران آن از اکتبر (مهر) سال 2016 با هم دیدار نکرده‌اند.

کرملین نیز سه شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین تا چندی دیگر برای گفت‌و‌گو با همتای فرانسوی خود عازم فرانسه می‌شود.