پرده تازه‌ای از لابی‌گری عربستان و امارات در آمریکا افشا شد

تلاش عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای استفاده از لابی‌گران برای اثرگذاری بر سیاست‌های «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا موضوعی است که در ماه‌های گذشته مورد توجه رسانه‌ها و دستگاه قضایی آمریکا قرار گرفته و هر از گاهی جزئیات تازه‌ای از این فعالیت‌ها منتشر می‌شود.

اخبار بین الملل- روزنامه «نیویورک‌تایمز» پیش از این در گزارشی، «جورج نادر» را به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی این شبکه لابی‌گری معرفی کرده بود. نادر اکنون به اتهام کودک‌آزاری‌ در بازداشت به سر می‌برد و احتمالا به سال‌ها حبس محکوم شود. نیویورک‌تایمز در گزارش تازه خود، به عضو دیگری از این شبکه که با نادر هم رابطه نزدیکی داشته، پرداخته است: «الیوت برویدی».

بر اساس این گزارش، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ برای برویدی که از سال ۲۰۰۹ و پس از پذیرفتن اتهام فساد مالی عملا به حاشیه رانده شده بود، در حکم بازگشت به زندگی بود. برویدی در انتخابات ریاست‌جمهوری از ترامپ حمایت کرده بود و حالا می‌توانست از عواید این پیروزی غافلگیرکننده بهره‌مند شود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در پاییز سال ۲۰۱۷، برویدی با ترامپ و «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد او در کاخ سفید ملاقات کرده و با آن‌ها در مورد مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده است. این روزنامه نوشته است: «او در دیدارش با آقای ترامپ، طرحی برای تشکیل یک نیروی ضدتروریسم ارائه کرد. این نیرو تحت حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده قرار داشت و آنطور که برویدی می‌گفت، قرار بود توسط شرکت امنیتی و اطلاعاتی خصوصی او، یعنی «سیرسینس» و تحت رهبری «استنلی مک‌کریستال» از ژنرال‌های بازنشسته ارتش و از فرماندهان سابق جنگ افغانستان، پشتیبانی شود.»

بنا بر این گزارش، برویدی همچنین به نمایندگی از امارات و عربستان کارزاری علیه قطر را پیش می‌برده و در دیدار با ترامپ هم گفته است که دوحه عضوی از «محور شرارت» است.

«استیو بنن» راهبردنویس ترامپ، «رابرت گیتس» و «لئون پانتا» از وزرای سابق دفاع آمریکا، «دیوید پترائوس» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی آمریکا و «دنیس راس» از دیپلمات‌های باسابقه آمریکایی از جمله افرادی بوده‌اند که به نوشته نیویورک‌تایمز، برویدی از آن‌ها برای پیشبرد اهدافش علیه قطر بهره گرفته است.


الیوت برویدی

وزارت دادگستری آمریکا اکنون در حال بررسی است که اقدامات برویدی با قانون ثبت اسامی عاملان کشورهای خارجی (FARA/فارا) در تضاد بوده است یا نه. بر اساس این قانون، در صورتی که کسی برای پیشبرد منافع کشورهای دیگر از دولتی پول دریافت کند، باید نام خود را به عنوان یک عامل خارجی نزد نهادهای قانونی آمریکا ثبت کند.

بنا بر این گزارش، روابط مالی کلان میان ابوظبی، برویدی و نادر از جمله مواردی است که تحت تحقیق بازپرس‌های دادگستری آمریکا قرار دارد. با وجود علنی شدن آغاز تحقیقات در مورد این روابط مالی، ابوظبی همچنان به پرداخت میلیون‌ها دلار به شرکت‌های برویدی ادامه داده است. در یکی از این پرداخت‌ها که در ماه مارس (اسفند-فروردین) انجام شده، امارات ۲۴ میلیون دلار به حساب یکی از شرکت‌های او واریز کرده است.

علاوه بر امارات و عربستان، کشورهای دیگری نظیر آنگولا و رومانی هم برای پیشبرد اهداف خود در آمریکا، به برویدی و شرکت‌های او پول داده‌اند، با این وجود به نظر می‌رسد عمده فعالیت‌های او و نادر بر پروژه‌ای متمرکز بوده که توسط عربستان و امارات پشتیبانی می‌شده است.

بر اساس اسنادی که به تازگی منتشر شده، برویدی و نادر در این پروژه دو هدف را دنبال می‌کرده‌اند: انعقاد قراردادهای کلان امنیتی و اطلاعاتی با عربستان سعودی و امارات و در مقابل پیشبرد کارزاری علیه قطر در واشنگتن.

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه پس از روی کار آمدن دولتی تازه در آمریکا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال اعمال نفوذ در کاخ سفید بوده‌اند، نوشته است که از این رو «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی، سراغ نادر و برویدی رفتند.

به نوشته این روزنامه، «از دید این دو شاهزاده که کشورهایشان به شدت با هم همسو هستند، برویدی پیام‌رسانی عالی بود تا بلکه بتوان از طریق او دولت جدید آمریکا را به سوی ضدیت با قطر سوق داد. و برای برویدی، نادر پیام‌رسانی عالی بود تا بتوان خدمات سیرسینس را به حکومت‌های متمول اماراتی و سعودی قالب کرد.»


بن سلمان و نادر

اسناد و ایمیل‌های این برویدی و نادر نشان می‌دهد که آن‌ها به صورت خصوصی در مورد تلاش برای انعقاد قراردادهای چندمیلیون دلاری برای ارائه خدمات امنیتی و اطلاعاتی به ابوظبی و ریاض گفت‌وگو می‌کرده‌اند. تنها سه ماه بعد از مراسم تحلیف ترامپ، نادر در سه قسط ۲.۴ میلیون دلار به حساب برویدی واریز کرده تا او کارزار تبلیغاتی علیه قطر را پیش ببرد. برویدی بخشی از این پول را به دو اندیشکده « بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و «هادسن» منتقل کرده تا آن‌ها نشست‌هایی علیه قطر برگزار کنند. بنن، گیتس و پترائوس از جمله سخنرانان این نشست‌ها بودند و بابت سخنرانی‌هایشان چند ده هزار دلار دریافت کرده‌اند. این دو اندیشکده مدعی شده‌اند که نمی‌دانسته‌اند منشأ این پول، یک دولت خارجی است.

با این وجود، در ایمیل‌هایی که برویدی برای نادر ارسال کرده، از امارات و عربستان به عنوان «مشتری» یاد شده است. در این ایمیل‌ها از «احمد العسیری» ژنرال عالی‌رتبه (که در پرونده قتل جمال خاشقچی به عنوان متهم مطرح شد) و از مشاوران ولی‌عهد سعودی هم نام برده شده است.

وکلای برویدی مدعی هستند که این نام‌ها به اشتباه به عنوان مشتری مطرح شده است. با این وجود، چند ماه پس از برگزاری اولین کنفرانس ضدقطری و چند روز پیش از دومین کنفرانس، یک شرکت وابسته به حکومت امارات ۵ میلیون دلار به حساب نادر واریز کرده است. ۵ میلیون دلار دیگر هم چند ماه بعد، زمانی که نادر پذیرفت با دادستانی آمریکا همکاری کند، به حساب او واریز شده است.

بنا بر این گزارش، برویدی در تلاش برای پیشبرد تبلیغات علیه قطر، از برخی مؤسسات نزدیک به دموکرات‌ها از جمله «بلولایت استرتجیز» هم حمایت مالی کرده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، دادستانی آمریکا از شاهدان پرونده در مورد منشأ پول‌های خرج‌شده علیه قطر و اینکه آیا از این منابع در مراسم تحلیف ترامپ هم استفاده شده، سؤال کرده است.

هنوز مشخص نیست که این فعالیت‌ها در سیاست‌های واشنگتن اثری نیز داشته یا نه، اما رئیس‌جمهور آمریکا دو سال پیش همزمان با تلاش‌های برویدی و نادر با انتشار یک توییت به صراحت از قطر انتقاد کرد. هرچند که او بعدا از این انتقادات عقب نشست.