دعوت روسیه به «جی ۷» نشان ضعف اتحادیه اروپا

یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا امروز در بروکسل به خبرنگاران گفت این اتحادیه مخالف دعوت روسیه به «جی ۷» است، زیرا شرایطی که سبب خروج این کشور در سال ۲۰۱۴ از «جی ۸» شد هنوز پا برجاست.

اخبار بین الملل_ بنا به گفته این مقام، از آنجاییکه روسیه مسائلی که به موجب آن‌ها از جی ۸ کنار گذاشته شد حل و فصل نکرده است، اتحادیه اروپا اعتقاد دارد دعوت این کشور به نشست جی ۷ مخرب و نشان ضعف خواهد بود.

این مقام اتحادیه اروپا گفت: «دلایل خروج روسیه در سال ۲۰۱۴ هنوز همچنان همان طور که پنج سال پیش معتبر بود پا برجاست. پس اتحادیه اروپا مخالف دعوت این کشور به جی ۷ است ... آشکارا گفته شده است که دعوت بی‌قید و شرط دوباره روسیه به نشست جی ۷ مخرب و نشان ضعف خواهد بود».

این مقام در ادامه تاکید کرد که اتحادیه اروپا گفت‌وگو‌ها با روسیه را در غالب جی ۲۰ ادامه خواهد داد، اما جی ۷ باید کشور‌های با ارزش‌های مشترک را متحد کند.

این اظهارات در حالی بیان شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه، پیش از نشست جی ۷ در بیاریتز فرانسه، به خبرنگاران گفت از بازگشت احتمالی روسیه به جی ۷ و از سرگیری فعالیت آن به شکل «جی ۸» حمایت می‌کند.

او گفت با پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای دعوت روسیه به اجلاس جی ۷ در سال ۲۰۲۰ موافقت کرده است.

سران هفت اقتصاد بزرگ جهان- آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا- برای نشست سالانه خود از ۲۴ تا ۲۶ اوت در بیاریتز، تفرجگاه ساحلی فرانسه دور هم جمع می‌شوند.

عضویت روسیه در جی ۸ در سال ۲۰۱۴ به دنبال آغاز بحران در اوکراین به حالت تعلیق درآمد.