وزارت امور خارجه چین: آمریکا رفتار‌های خصمانه‌اش را کنار بگذارد

وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای بااشاره به اینکه اطلاعی از هیچ یک از تماس‌های تلفنی میان مقامات واشنگتن و پکن ندارد، اعلام کرد امیدوار است آمریکا اقدامات نادرست خود را متوقف و شرایطی را برای ازسرگیری مذاکرات ایجاد کند.

اخبار بین الملل_ گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن واکنش به اظهارات استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا که مدعی شده بود دو طرف با هم تماس داشته‌اند، ولی به شخص مورد نظر اشاره‌ای نکرده بود، گفت: آمریکا بار دیگر اظهاراتی از روی بی فکری بیان کرده و انتقادات بی‌شرمانه‌ای علیه چین انجام داده است. واقعیت‌ها را کاملا تحریف کرده و درست را با اشتباه یکی کرده است.

وی همچنین با اشاره به اختلافات در دریای جنوبی چین و مخالفت واشنگتن با حضور پکن در صنعت نفت و گاز ویتنام گفت: چین از آمریکا می‌خواهد این رفتار‌های خصمانه را کنار گذاشته و لااقل نقش مثبت و سازنده‌ای در مسائل منطقه‌ای و بین المللی ایفا کند.

پنتاگون حضور چین در فعالیت‌های نفت و گاز ویتنام در دریای جنوبی چین را در تضاد با چشم‌انداز آمریکا برای وجود یک منطقه آزاد در اقیانوس‌های هند و آرام اعلام کرده بود.

روز جمعه، چین اعلام کرد که تعرفه‌های ۵ تا ۱۰ درصد بر کالا‌های آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار اعمال می‌کند که برخی از آن‌ها در تاریخ اول سپتامبر و برخی دیگر در ۱۵ دسامبر اجرایی می‌شوند. همچنین تعرفه ۲۵ درصدی برای خودرو‌های آمریکایی تعیین شده است.

ترامپ نیز در اقدامی تلافی جویانه، بامداد شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد از اول ماه اکتبر (۹ مهر) ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات چینی که اکنون با تعرفه ۲۵ درصدی وارد آمریکا می‌شوند، شامل تعرفه ۳۰ درصدی خواهند شد. او همچنین اعلام کرد تعرفه مورد نظر بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از محصولات تولید چین از ابتدای ماه سپتامبر به جای ۱۰ درصد، ۱۵ درصد اعمال خواهد شد. ترامپ سپس به شرکت‌های آمریکایی دستور داد تا فعالیت‌شان در چین را متوقف و با انتخاب جایگزین، سرمایه‌گذاری‌های خود را به داخل آمریکا منتقل کنند.