تداوم تظاهرات ضد امپریالیستی در پایتخت ونزوئلا

مردم ونزوئلا دوشنبه در اعتراض به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و محاصره اقصادی این کشور تظاهراتی را در پایتخت  این کشور برگزار کردند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «پرنسا  لاتینا»  اقشار مختلف ونزوئلا از جمله دانشجویان و کارگران  با حضور در میدان «سیمون بولوار» به نشانه اعتراض  به محاصره اقتصادی آمریکا، دادخواستی را علیه این کشور امضا کردند.

روز شنبه نیز بسیاری از مردم ونزوئلا و برخی نمایندگان خارجی حاضر در نخستین «نشست بین المللی کارگر» در ونزوئلا، در تظاهرات ضد امپریالیستی در مرکز شهر  «کاراکاس» پایتخت این کشور شرکت کردند. یکی از حاضران در این راهپیمایی به خبرگزاری ونزوئلا گفت، نمی‌توانیم به ایالات متحده اجازه ورود دهیم تا این کشور خواسته‌های خود را به ما تحمیل کند.

در رویداد دیگری مرتبط با این کشور کاردار آمریکا در ونزوئلا مدعی شد که ایالات متحده به دنبال مداخله نظامی در ونزوئلا نیست. 

 به نوشته «هابر نیوز» «جیمز استوری» کاردار آمریکا در ونزوئلا روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه ونزوئلایی «2001 » ادعا کرد که آمریکا برای  حل ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی کنونی در این کشور مداخله نظامی نخواهد کرد.

جیمز استوری گفت: «آنچه ما می‌خواهیم مداخله نظامی بین‌المللی نیست، بلکه یک قطعنامه صلح آمیز، سیاسی و دموکراتیک بر اساس قانون اساسی ونزوئلاست.»

وی در ادامه این گفت‌و‌گو حضور افسران روسی ، چینی و کوبایی در ونزوئلا را نوعی مداخله خواند.

جیمز استوری گفت: « آن‌ها می‌خواهند "نیکولاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا در قدرت  باقی بماند.»

این در حالی است که آمریکا چهارشنبه گذشته یک دفتر دیپلماتیک موقت مرتبط با امور ونزوئلا را در کلمبیا افتتاح کرد تا با نمایندگان «خوان گوائیدو» رهبر خود خوانده این کشور تعامل برقرار کند.

دیپلمات آمریکایی در حالی مدعی عدم دخالت نظامی در ونزوئلا شده که برخی اخبار و فیلم‌های منتشر شده در ماه‌های گذشته از ورود نیروهای آمریکا به سواحل کلمبیا جهت کمک به ارتش این کشور در مواجهه با ارتش ونزوئلا حکایت داشت. در فیلمی که در این زمینه در «یوتیوب» منتشر شد، پرسنل نیروی دریایی آمریکا در سواحل کلمبیا برای کمک‌رسانی لجستیکی و حمایت از مخالفان دولت مردمی ونزوئلا مشاهده شدند.

یک مقام ونزوئلایی نیز در روزهای گذشته از وجود اردوگاه‌های آموزش شبه نظامیان مخالف این کشور در مرز با کلمبیا خبر داد. «خورخه رودریگز» وزیر ارتباطات ونزوئلا روز شنبه در برنامه تلویزیونی، «ایوان دوکه» رئیس جمهور کلمبیا را متهم کرد که هیچگونه اقدامی برای متوقف کردن این اردوگاه‌ها انجام نمی‌دهد. رودریگز به تصاویر ماهواره‌ای استناد کرد که نشان می‌دهد سه اردوگاه آموزش شبه نظامیان در مرز با کلمبیا وجود دارد.