چالش‌های ناتمام ترامپ در عرصه سیاست خارجی

 خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت چالش‌های پیش روی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی در سراسر جهان در حال افزایش  و حاکی از توانایی‌های محدود او برای دستیابی به توافق و احتمالا دشواری هایی برای تمرکز بر نگرانی‌های داخلی در جهت تحقق شعار «اول آمریکای» دولت اوست.

در این مطلب آمده است: چالش‌های عرصه سیاست خارجی همچنین رئیس جمهور آمریکا را به سوی اتخاذ برخی مواضع متزلزل پیش برده است. از جمله  می توان به حمایت از موضوع تغییر حکومت در ونزوئلا و نیز اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران اشاره کرد، این در حالیست که او در قبال ایران اقدامات متناضی را در پیش گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا در حالی که با اقدامات خود دیپلماسی را در سطوح بلندپایه در سراسر دنیا از بین برده، مدعی است که تلاش‌های او در حال موثر واقع شدن است. ترامپ در سخنرانی در جمع حامیانش در فلوریدا گفت: «ما توانستیم سیاست خارجی شکست خورده خود را که حاکمیت ما را فدا می‌کرد، متوقف کنیم».

آسوشیتدپرس افزود: با این حال ترامپ همچنان در عرصه سیاست خارجی کار‌های ناتمام زیادی دارد. او از زمان به قدرت رسیدن بر انتقاد و قلدری کردن علنی در مقابل متحدان، پذیرفتن دشمنان و مقاومت بسیار زیاد در مقابل توصیه‌ها متمرکز بوده است. منتقدان او را فردی غیرقابل اعتماد می‌دانند و متحدان واشنگتن نیز می‌گویند او متعهد شده تا هنجار‌های سیاست خارجی را از بین ببرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنان نتوانسته مشکلات بخش سیاست خارجی کشورش را در ارتباط با کره شمالی، سوریه و افغانستان حل کند و رویکرد او در قبال کره شمالی و برگزاری دیدار با رهبر این کشور همچنان بی ثمره بوده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. از سوی دیگر تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن حل نشده باقی مانده و او همچنان به وضع تعرفه علیه چین ادامه می‌دهد. درباره ایران نیز دولت ترامپ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام که به امضای همه طرفین حاضر در آن رسیده بود، خارج شد و تحریم‌های لغو شده تحت برجام را در دو مرحله از سر گرفت.

بنا به گفته تحلیلگر گروه اوراسیا، چین و ایران دو موضوع چالش برانگیز برای دولت آمریکا هستند با این حال این تحلیلگر اقدامات بعدی ترامپ را غیر قابل پیش بینی ندانست. دیگر موضوع چالش برانگیز دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی مسئله بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا است. در حالی که آمریکا و برخی کشور‌های دیگر خوان گوایدو، سردسته مخالفان در ونزوئلا را به رسمیت شناخته و مورد حمایت قرار دادند، تلاش‌های آن‌ها برای راه اندازی شورش علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهور قانونی این کشور با شکست مواجه شد. یک تحلیلگر موسسه بروکینگ نوشت رویکرد ترامپ در عرصه سیاست خارجی حاکی از عدم تمایل او به وقوع جنگ‌های بیشتر در دنیاست. ترامپ در عین حال تمایل دارد برای تحقق خواسته هایش به ابزار‌های غیرنظامی متوسل شود. بنا به گفته این تحلیلگر، ترامپ تمایل به نمایش گذاشتن نیرو‌های نظامی آمریکا را دارد، بدون آنکه جدا قصدی برای در پیش گرفتن اقدام نظامی را داشته باشد.

در انتهای این گزارش آمده است: تمرکز اصلی ترامپ در عرصه سیاست خارجی این است که او خود همیشه حرف آخر را می‌زند. تغییر مشاوران زیاد در کاخ سفید و بکارگیری دومین وزیر خارجه و سومین مشاور امنیت ملی در کمتر از دو سال ابتدایی ریاست جمهوری او، گواه همین موضوع است.